ارتباط سبک زندگی اسلامی با حیات طیبه از منظر قرآن کریم

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 978

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HSZTAYBAD01_058

تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

مفهوم سبک زندگی از دیدگاه اسلام به معنی شیوه ها، روش ها و پشتوانه ها ی رفتاری افراد در زندگی است که سه حیطه ی بینش، کنش و گرایش فرد را دربر برای آن علوم کلام و فقه را ارایه کرده است. اما متاسفانه به خاطر عواملی چون عمیق نبودن باورها و اعتقادات،کم آگاهی و... سبک زندگی اسلامی در حیطه ی نظری باقی مانده و به حیطه ی عملی راه نیافته است و این مومن آگاه است که باید با تامل و تدبر دقیق در آیات و روایات - که غالبا به صورت مصادیق بیان شده راهکارهای تغییر سبک زندگی را بیاموزد و با اعمال آن ها در زندگی خویش بتواند به حیات طیبه (که منشایی ایمانی دارد) دست یابد، حیاتی که اکیزهازآلودگیها،ظلمهاوخیانتها و..... باشد. و از آنجایی که در اسلام، ظاهر و باطن به یکدیگر گره خورده است و چون ظاهر و باطن، دو حیثیت، از یک امر واحدند و نه دو امر مجزا، پس تغییر یکی، به معنای تحول دیگری می باشد و در نتیجه، ظاهر و باطن با هم تحول می پذیرند و بر هم اثر می گذارند؛ از این روست که دین کامل و جامع اسلام به این دو معقوله درکنارهم توجه داشته و برای هر دو جنبه، فرامین و قوانینی را در نظر گرفته است. بنابراین سودای تحول سبک زندگی اسلامی نتیجه ای جز تغییر نسبت های نفسانی را در بر نخواهد داشت و صد البته چون جان انسان متوجه امری گردد، فعل او نیز ظهور خواهد نمود.، در نهایت حیات طیبه را برای فرد رقم خواهد زد. از این رو، انسان می تواند با پیاده نمودن کامل و همه جانبه اوامر الهی در سبک زندگی اسلامی خویش در دو بعد فردی و اجتماعی، هم به حیات طیبه فردی برسد و هم با انتقال آن ها به افرادجامعه خود و دیگر جوامع بشری به حیات طیبه اجتماعی نیز دست یابد. و از این طریق است که چهار محور زندگی آدمی، یعنی نیاز، آرامش، آسایش و سعادت هم برای خود فرد و هم برای همگان فراهم خواهد شد. بنابراین، خداوند سبک زندگی اسلامی را اریه کرده است تا همگان بتوانند با بکارگیری دستورات اسلامی در تمام ابعاد زندکی یشان به حیات طیبه که همان سعادت دنیوی و اخروی است،دست یابند.

نویسندگان

علی غضنفری

دکتری علوم قرآنی و هییت علمی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

فاطمه صیدانلو

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و فنون قرآن تهران،

مهدیه عقیقی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • امین، سیده نصرت(1374)، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران: نهضت ...
  • ر، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ترجمه علی نقی فیض ...
  • جوادی آملی، عبدالله (1391)، مفاتیخ الحیاه، تحقیق محمد حسین فلاح ...
  • حرانی، ابنشعبه(404 1)، تحفا لعقولعنآلالرسولص _ قم: جامعهمدرسین، دوم. ...
  • شریف الرضی، محمد بن حسین(1414)، نهج البلاغه، تحقیق صالح صبحی، ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین(1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر ...
  • طبرسی، فضل بن حسن(1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ...
  • قمی، علی بن ابراهیم(1367)، تفسیر قمی، قم: دارالکتاب، چ چهارم. ...
  • کاویانی، محمد(1391)، سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، قم، ...
  • گیلانی، عبدالرزاق(377 1)، مصباحالشریعه، ترجمهعبدالرزا قگیلانی _ تهران:پیامحق، اول. ...
  • مجلسی، محمد باقر(1111)، بحارا لاوارالجامعهد.راخبارا _ ا لاطهار، تهران:اسلامیه، مکرر. ...
  • مکارم شیرازی، ناصر(1374)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب، اول. ...
  • نجفی خمینی، محمد جواد(1398)، تفسیر آسان، تهران: اسلامیه، چ اول. ...
  • نمایش کامل مراجع