نقش نمادین آب با تکیه بر معناگرایی در معماری ایرانی اسلامی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 685

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IACUT01_1392

تاریخ نمایه سازی: 20 دی 1394

چکیده مقاله:

در دوران اسلامی، معماری بناهای سنتی ما به بالاترین حد غنای خود رسید تا آنجایی که معماران سنتی دوره اسلامی به دلیل اعتقادات قوی خود معماری را فراتر از کالبد میدیدند و وظیفه آن را القای معانی نمادین پر رمز و رازمیدانستند. در نگاه آنان یک بنا ابزاری بود برای القای مفاهیم معنوی، معنایی. یکی از عناصری که در قرآن و عرفان به آن توجه معنایی و معنوی شده و بکارگیری آن در طراحی معماری لحاظ شده، عنصر آب می باشد. آب در معماری سنتیدوران اسلامی به بالاترین وجه معنایی و معنوی خود رسید به طوریکه با بررسی بناهای این دوران از طریق فلسفه و دینشناسی میتوان به نقش نمادین آب بیشتر پی برد. لفظ آب در قرآن چندین بار تکرار شده و اشعار عرفانی فراوانی به نقش حیاتی آب اشاره کرده است. به همین دلیل نقش آب که در دوران اسلام و در دوران قبل تر وجود دارد، معمارانرا به قرار دادن این عنصر مهم در بناهای خود برای احترام به ارزشهای اسلامی و ایرانی واداشت. این مقاله بر آن است تا به بررسی نقش نمادین آب با تکیه بر معناگرایی در معماری ایرانی اسلامی بپردازد و نیز به درجه اهمیت این عنصر در - دوران اسلامی برای معماران مسلمان با ذکر مثال توضیح دهد. روش تحقیق مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است و رویکردی توصیفی تحلیلی دارد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در دوران اسلامی، با فراروی از حضور کالبدی آب در - معماری و معناگرایی در طراحیها، از عنصر آب برای القای اعتقادات و تفاسیری که قرآن از آب داشته و حضور هر چهبیشتر آن در بناهای ایرانی، استفاده میشده است. از طرفی همین توجه معناگرای معماران سنتی، منجر به ایجاد بعد زیبایی شناختی معماری آنان شود. امید است که این رویکردی که پیشینیان ما در نظر داشتند، به توجه هر چه بیشتر معماران امروزی ما سبب گردد و عصر حاضر که به نوعی بحران معنوی در نتیجه فراموش شدن وجه مقدس طبیعت روبرو شده، با القای دوبارهی وجه معنوی و معنایی در معماری، به احیای دوبارهی ارزشهای اسلامی منتهی شود.

نویسندگان

اسماعیل ضرغامی

دانشیار گروه معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،

جمال الدین مهدی نژاد

استادیار گروه معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،

درسا فتوره چی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ماریان، غلامحسین، سیری در مبانی نظری معماری، انتشارات سروش دانش، ...
  • بورکهارت، تیتوس، ارزش‌های جاویدان هنر اسلامی، ترجمه سید حسین نصر، ...
  • گروتر، یورگ کورت، ،زیبایی‌شناسی در معماری، ترجمه جهانشاه پاکزاد و ...
  • سیاوشی، مژگان، آب در معماری اسلامی و مساجد، مجله تفکر ...
  • [ء] حیدری، فاطمه، ایرانی، بهبهانی، هما، باغ ایرانی، انتشارات همشهری، ...
  • اردلان، نادر و بختیار، لادن، حس وحدت، ترجمه حمید شاهرخ، ...
  • علم الهدی، هدی، آب در معماری ایرانی، کتاب ماه هنر، ...
  • اخوت، بقایی، لیلیان و تقوایی، بیان آب در معماری مظر، ...
  • خسروجردی، نرجس و محمودی، مسعود(1393)، نشانه‌شناسی صورت و معنا در ...
  • استیرلن، هانری(1377)، اصفهان تصویری از بهشت، انتشارات فرزان روز، بی ...
  • خسروی، محمدباقر، آب در فرهنگ، هنر ومعماری، فصلنامه هنر، شماره ...
  • خوشنویس م .ک، احمد(1390)، منظر نمادین باغ ایرانی، مجله منظر، ...
  • نمایش کامل مراجع