مقایسه عنصرحرکت در سینما و معماری

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 855

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IACUT01_1423

تاریخ نمایه سازی: 20 دی 1394

چکیده مقاله:

انسان از طریق دیدن، شنیدن ،لمس کردن و... با جهان پیرامون خود پیوند دارد و هر اندازه این پیوند قویتر باشد، وسعت فکر و اندیشه بیشتر و دامنه خیال گسترده تر است. دیدن ،شنیدن و لمس کردن فضا مستلزم حرکت است. فضای معماری و سینما همواره از بابت جنبههای مختلفی با یکدیگر مقایسه شده اند. اما عنصر هنری حرکت، کمتر مورد توجه فیلمسازان و معماران قرار گرفته است. در مقاله حاضر که بر اساس اسناد و مدارک کتابخانه ای و به صورت استنتاجی تهیه شده ،برآنیم تا ارتباط عامل حرکت را در سینما و چه شباهتهایی «: معماری بررسی کنیم و ببینیم چه شباهت و افتراقی میان عنصر حرکت در معماری و سینما وجود دارد؟ مسئله این است کهمی توان میان حرکت در این دوهنر به ظاهر متفاوت، یافت که بتواند بر جنبه هنری معماری و سینما و برای اثر گذاری بیشتر بر روی هدف از این کنکاش و مطالعه این است که با پاسخ به این سوال به راهی دست یابیم تا بتوانیم از ا عامل »؟ مخاطب از آنها بهره جست حرکت(با رویکرد جدید وبه شیوه ای بهره بجوییم که ارتباط بهتر مخاطب با بنا یا فیلم ایجاد گشته وانتقال فکر،احساس و آرمانهای فیلمساز و معمار هرچه تمام تر صورت گیرد..نتیجه بیانگر این است که زمانی که در فضای معماری حرکت می کنیم و یا زمانی که فیلم می بینیم،برای لحظاتی خود را فراموش کرده و ذهن خود را درگیر عناصر بنا یا فیلم می کنیم. یعنی یک ارتباط روانی با آنها برقرار می کنیم. زمان معنای دیگری می یابدو نسبت واقعی آن با فضا و زمان واقعی گم می شود. این یک حرکت ذهنی است. معمار و فیلمساز می توانند با دقت بر این عنصر و نگاه جدیدی به این عامل هنری .از آ در راستای ارتباط با مخاطب بهره ببرند

کلیدواژه ها:

نویسندگان

مهدی داداشی

دانشجوی دکتری معماری، عضو هیات علمی آموزشکده سما واحد بابل،ایران

زهرا احسانی

دانشجوی کارشناسی ارشدمهندسی معماری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،ساری،ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اسادات مداح، معصومه (1389).فضا عنصر اصلی معماری.فصلنامه نماد لستان، (14)، ...
  • آگوهرپور، حسن(387 1).خشتهایی که نماهای سینما می شوند.آیینه خیال، (1 ...
  • ارحیمیان، مهدی(389 1) .سینما:معماری در حرکت .چاپ دوم، تهران: سروش ...
  • اوحدی، مسعود(384 1).سینما انگیزش حرکت وریتم در تدوین.فرهنگ و هنر، ...
  • کبری، عباس(1370). روشهای پرداخت دستمایه.سوره، (26و5 _ 7 1 -68، ...
  • مهدوی نژاد، محمد جواد _ ناگهانی، نوشین(0 139). تجلی مفهوم ...
  • امسعودی، محمد حسین(1383).تدوین و ادراک آهنگ قصه. مفه، (37)، 73-61 ...
  • حجت، مهدی(368 1).معماری و سینما فارابی .60-46، (5)، ...
  • اهدی نیاحمید(1370). ریتم در هنرها- از نقاشی تا سینما.فرهنگ و ...
  • (بازیابی شده در تاریخ 20مرداد1392) http://ilmix.ir ...
  • بازیابی شده در تاریخ 20مرداد1392) http ://www .paradoxplace. _ ...
  • Stephenson, Ralph, and Jean R. Debrix. The cinema as ar. ...
  • Spiegel, Alan. Fiction and the camera eye: visual consciousnes in ...
  • Giedion, Sigfried. Space, time and architecture: the growth of a ...
  • Ching, Francis DK. Architecture: Form, space, and order. John Wiley ...
  • نمایش کامل مراجع