معرفی باستان شناختی نقاشی های دیواری قهوه خانه بهارستان

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 549

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IACUT02_114

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395

چکیده مقاله:

نقاشی دیواری به عنوان یکی از اشکال هنری در طول تاریخ همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده، تأثیر آن بر زندگیانسان از دیرباز تاکنون آنچنان پایدار و ماندنی است که میتوان گفت کمتر رشته هنری چنین تأثیری را داشته است، زیراکه خیلی از رشته های هنری در مقاطعی از تاریخ بنا به ضرورت و مجموعه شرایط خاصی شکل گرفته و در مقاطعی دیگراز بین رفته یا کاربرد خود را از دست داده اند. اما نقاشی دیواری را میتوان اولین زایش راستین هنری انسان در سپیده دمتاریخ هنر دانست. به طوری که همچنان تاکنون تداوم و تأثیر خود را در بطن زندگی جوامع بشری حفظ کرده است. درتبیین دستاورد بزرگ انسان عصر سنگ (که جهان را با تصویر مجسم می ساخت تا بر آن تسلط یابد) نباید از یاد ببریم کههنر وی، به معنی واقعی واژه، هنر بوده است.آنچه اهمیت دارد این نیست که او تصویرآفرینی میکرد بلکه این است که تصاویر مزبور را ماهرانه و زیبا می آفرید.امروزه نقاشی دیواری از نظر ایجاد تأثیرات قوی بصری و آفرینش زیبایی و هماهنگی فرم و ریتم، نقش ارزشمندی در آثارمعماری و زیباسازی شهری دارد. این رشته هنری اگر به درستی شناخته شود و به درستی به اجرا درآید، با توجه به فضاهایزیبا و باشکوهی که به وجود میآورد میتواند با هنر معماری تلفیق شود، همچنین این توان و اهمیت را در خود دارد که بافرهنگ و هنر هر ملتی در آمیخته و به آن ارزش و اعتبار والایی دهد.ساختن خانه های اشرافی متعدد در قرن سیزدهم،مجالی را برای ظهور و نمایش زیبایی و ذوق ایرانی در خانه از طریق نقاشی فراهم کرد.نقاشی های دیواری، نقاشی روی گچ و شیشه و ... هر یک دارای جنبهی زیبایی شناسی است که با زبان مشترکی با معماریآن دوره در بنا تجلی نموده است. هر دو هنر تلفیقی از سنت و نوشدن را به نمایش گذاشته اند. ایران قرن سیزدهم آبستنایرانی نو بود. خواسته هایی که توسط عوامل درونزا و برونزا، بذرش در او نشانده شد تا جریان های نوگرایی را پرورش دهد.خواسته های درونی جامعه و در عین حال مشاهدهی غرب به عنوان الگویی الهام بخش، چیزی را پدید آورد، ترکیبی از خودو دیگری که همچنان ایرانی بود.دراین مقاله به معرفی یکی از نمونه های بی نظیر قهوه خانه دوران قاجار در استان همدان،که دارای نقاشی دیواری بسیاز زیبا می باشد می پردازیم.

نویسندگان

زهرا جامه بزرگ

دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آریان پورا، ح، 1354، جامعه شناسی هنر، تهران، انجمن کتاب ...
  • احقر:منوچهر، 387 1، پیشینه تاریخی و آثار باستانی همدان، دانشگاه ...
  • اسماعیل زاده:حسن، 385 1، نقاشی قهوه خانه ای، چاپ و ...
  • اکبری:تیمور، کاشیا نی :پوریا، 388 1، تاریخ نقاشی و مینیاتور، ...
  • اولئا ریوس:1363، سفر نامه اولئاریوس، انتشارا ت تهران ...
  • پاکبازنروئین، 384 1، نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر، ...
  • تاملی در مینیاتور ایران، 1385، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ...
  • جهان پور، علی، 387 1، همدان دروازه تاریخ، همدان سپر ...
  • سیف :هادی، 379 1، نقاشی روی گچ، انتشارات سروش ...
  • سیف :هادی، 1369، نقاشی قهوه خانه ای، انتشارات سازمان میراث ...
  • گودرزی :مرتضی، 1384، تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر ...
  • وزیری مقدم:محسن، 354 1، برسی هنر نقاشی ایران در گذشته، ...
  • لطفی:فوزیه، 384 1، .آشنای با مکاتب نقاشی، تهران انتشارات میر ...
  • معین:محمد، 364 1، فرهنگ فارسی، تهران، انتشارات امیر کبیر ...
  • نمایش کامل مراجع