سنندج شهر آجرکاریهای بی مثال-بازشناخت مفاهیم در آرایه های آجرکاری شهر سنندج

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 484

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IACUT03_164

تاریخ نمایه سازی: 29 فروردین 1397

چکیده مقاله:

تزیینات درمعماری یکی از اصولی است که نشانگر پیشرفت، فرهنگ وتمدن هر ملتی است. درکشور ما نمود تزیینات در معماری را، از زمان اورارتویی ها، مانناییها، مادها، هخامنشیان و بعدها در معماری ساسانیان و اسلام نیز به وضوح می توان مشاهده کرد.آجر از جمله مصالحی است که ایرانیان از دیرباز، برای تزیینات معماری خود به آن توجه بسیاری داشته اند، به گونه ای که در اکثر ساختمانهای قدیمی شهرهای مختلف ایران آجرکاریهای بی نظیری وجود دارند، که همگی اهمیت آجر در میان ایرانیان را نشان می دهند. شهر سنندج به عنوان یکی ازشهرهای قدیمی ایران که تاریخی چند هزارساله دارد، دارای تزیینات آجرکاری بی نظیری است که متاسفانه بنا به دلایل متعددی ازطرف پژوهشگران حوزه معماری موردکم لطفی قرارگرفته است، و هنوز مفاهیم و اصول بنیادین آن، ناشناخته باقی مانده اند.دراین پژوهش تلاش نگارندگان برآن است تا با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و انجام تحقیقات میدانی وکتابخانه ای به پیشینه آجرکاری درایران و همچنین بررسی گونه های مختلف، و اصول و مفهوم آنها در سطح شهر سنندج بپردازند.نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تزیینات آجرکاری این شهر دارای معنا و مفهومی الهی است و به جرات می توان، آنها را در زمره ی برترین تزیینات آجرکاری ایران قراردارد، که نیازمند پژوهشهای گسترده تر و شناساندن بیشتر این تزیینات توسط پژوهشگران این حوزه می باشد، که دست یابی به این مهم می تواند به عنوان اصولی بنیادین در طراحی های آینده این شهر در حوزه ی معماری مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

نادر زندی

کارشناس ارشد معماری، سرپرست کارگروه معماری خانه هنرمندان کرد

سرکه وت نجفی

کارشناس ارشد طراحی شهری، معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج

سروه رحیمی

دانشجوی کارشناسی معماری، عضو اصلی کارگروه معماری خانه هنرمندان کرد