CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

نور، سایه و تکامل معنوی روح معماری اسلامی

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۱۳ | تعداد نمایش خلاصه: ۶۳۶ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۲
کد COI مقاله: IAU02_048
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱۷۹.۸۴ کلیوبایت (فایل این مقاله در ۱۳ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۳ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله نور، سایه و تکامل معنوی روح معماری اسلامی

  یاسمن رجبیون - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
  شهریار شقاقی - دکتری شهرسازی، استادیار پایه 13 ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر

چکیده مقاله:

نور عمده ترین مشخصه معماری ایران است و نه فقط به مثابه عنصری مادی، بلکه همچو نمادی از عقل الهی است وهمچنین وجود نور جوهری معنوی است که به درون غلظت ماده نفوذ میکند و آنرا به صورتی شریف وشایسته تبدیل میسازد که مناسب محل زندگی نفس آدمی است. نفسی که جوهره اش درعین حال ریشه در عالم نور دارد. رنگ در انقطاب نور حاصل میآید. همان گونه که نور در حالت تجزیه نشدهاش نماد وجود الهیو عقل است رنگها هم جنبه های گوناگون وجود را نمادین میسازند. نورها در روح انسان حالتی بر می انگیزند که با واقعیت کیفی و نمادینش همخوانی دارد. از آنجا که نور در معماری ایرانی همواره اهمیت داشته استحسی از شناخت رنگ و هماهنگی هایش که البته ارتباط بلا واسطه با آگاهی از نقش و اهمیت نور دارد بر تمامی هنرهای ایرانی مستولی است. معماری ایرانی تاکید خاصی بر نور دارد. در داخل یک مسجد انگار که نوردرون صور مادی تبلور یافته است. حضور الهی در معماری اسلامی یا در مسجد ساده و سفید رنگ اولیه جلوه گر شده است که بی آرایه بودن کاملشان بشدت یاد آور وحدتی است که همه غنای عالم را به تنهایی داراست و یا در نمادهای استادانه رنگ آمیزی شده و طاقهایی آشکار است که هماهنگیشان خود تجلی جلوه وحدتدر کثرت و بازگشت کثرت به وحدت است. کاربرد سنتی رنگها بیشتر به منظور یاد آوری واقعیت آسمانی چیزهاست تا تقلید رنگهای طبیعی اشیا در کاربردی این چنین. رنگها بخش ضروری و اصلی هنر ایرانی ازجمله معماری هستند و یکی از اجزایی که توجه کامل به معنای نمادینش برای درک معنای باطنی هنر و معماری ایرانی ضروری است. متن پیش رو سعی در به تصویر کشیدن تاریخچه نور در معماری داشته و بهمعرفی عناصر مرتبط با نور در معماری اسلامی ایرانی پرداخته و تاثیر و تحول آنها در معماری معاصر را بررسی خواهد کرد

کلیدواژه‌ها:

رنگ، نور، جلوه وحدت در کثرت، بازگشت کثرت به وحدت، معماری اسلامی ایران.

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-IAU02-IAU02_048.html
کد COI مقاله: IAU02_048

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
رجبیون, یاسمن و شهریار شقاقی، ۱۳۹۲، نور، سایه و تکامل معنوی روح معماری اسلامی، دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی، تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، https://www.civilica.com/Paper-IAU02-IAU02_048.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (رجبیون, یاسمن و شهریار شقاقی، ۱۳۹۲)
برای بار دوم به بعد: (رجبیون و شقاقی، ۱۳۹۲)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • ابراهیمی دنیای، غلامحسین، ششعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، ...
  • بمانیان، محمدرضا، عالی نسب، محمد علی رهیافت‌هایی در تبیین معماری ...
  • _ بلخاری قهی، حسن، مبانی عرفانیهنر و معماریاسلامی، نشر سوره ...
  • پور وزیری، رضا، مسجد نیایشگاه کامل، مجموعه مقالاتهمایش معماری مسجد، ... (مقاله کنفرانسی)
  • خوش نظر، سید رحیم، رجبی، محمد علی، نور و رنگ ...
  • خورشیدیان، اردشیر، جهانبینی، شوزردتشت تهران، فروهر ۱۳۸۴ دهخدا، علی اکبر، ...
  • ستاری ساربانقلی، حسن، تجلی عرفان، نور و رنگ در معماری ... (مقاله کنفرانسی)
  • سجادی، سید جعفر، فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، ...
  • مایس، پی یر فون، ترجمه سیمون آیوازیان، نگاهی به مبانی ...
  • محمد یار زاده، سجاد، یغمایی، سپیدهف بازخوانی استعاره ایجاز نور ... (مقاله کنفرانسی)
  • ملکی، مرتضی، جستاری نو بر معماری اسلامی، تهران، نشر رویان ...
  • کدام مقالات به این منبع استناد نموده اند


    بر اساس سیستم تحلیلی استنادات مقالات، تاکنون برای نگارش ۱ مقاله استفاده شده است.

    علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز:
    تعداد مقالات: ۲۲۹۲
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.