نمادشناسی فرم های بنیادین کره و مکعب و تربیع دایره در معماری مقدس اسلامی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,594

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUC01_505

تاریخ نمایه سازی: 9 خرداد 1396

چکیده مقاله:

هدف از این پژوهش آشکار ساختن مبانی موجود در معماری اسلامی به واسطه کشف معانی دو فرم اصلی آن یعنی کره و مکعب و به تعبیر دیگر در دسترس سه بعدی دایره و مربع است. مسیله اصلی در این پژوهش معناشناسی دایره و مربع در معماری مقدس و به ویژه در معماری مقدس اسلامی است. و پرسش محوری این است که این دو فرم در معماری قدسی به طور عام و نه در معماری قدسی اسلامی به طور خاص حاوی چه معانی هستندو در چه نقشی ایفا می کنند. از سوی دیگر به مسیله تربیع دایره که در بردارنده هر دو فرم و فرآیند تبدیل شدن آن ها است و منابع ابعاد آن پرداخته شده است یکی از کلیدها در فهم معماری مقدس است. در روش شناسی از رویکرد تفسیری و همچنین از دانش نماد شناسی استفاده شده است و تحلیل ها به خصوص براساس روش قیاسی بوده است و همچنین مطالعات تطبیقی مورد توجه بوده است. در اینجا معانی که به شکل هم زمان از طرق مختلف به دست می آید و تایید گرفتن از مدارس سنتی و به شکل خاص، تایید گرفتن از منابع اصلی اسلامی مانند قرآن حکیم و مضامین احادیث اسلامی، ملاک برای اعتبار سندی نتایج بوده است. تخم کیهان و ارتباط با کنش آفرینش، آسمان، اثیر، زمان و روح معانی هستند که برای کره و دایره حاصل شده است از سوی دیگر ابدیت، حقیقت، مادیت کامل، زمین و خاک معانی هستند که برای مکعب و مربع به دست می آیند. در تربیع دایره این ها به هم می پیوندند و معانی از صعود روح و یا از سوی دیگر مادیت یافتن روح را تجسم می بخشند. به این ترتیب معماری مقدس تجلی است از روح و تجلی مادی روح را در فرم ها نشان می دهد.

نویسندگان

فردیس فیض بخش

دانشگاه تربیت مدرس/ دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده ی هنر و معماری

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • بورکهارت، تیتوس و دیگران، 1386. مبانی هنر اسلامی. ترجمه _ ...
  • نصر، سید حسین، 1389، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه ی ...
  • اردلان، نادر؛ بختیار، لاله، 1390. حس وحدت، ترجمه ی ونداد ...
  • ا آلدمدو، کنت، 1389. سنت گرایی در پرتو فلسفه ی ...
  • برای نمونه نک. به: کوپر، جی. سی. 138. فرهنگ مصور ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1385. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1385. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1387. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1387. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • ا کوپر، جی. سی. 1386. فهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ...
  • I18] گنون، رنه، 1384. سیطره ی کمیت و علائم آخرالزمان، ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1387. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • I22] گنون، رنه، 1384. سیطره ی کمیت و علائم آخرالزمان، ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1385. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1387. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1387. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • ردلان، نادر؛ بختیار، لاله، 139. حس وحدت، ترجمه ی ونداد ...
  • شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، 1387. فرهنگ نمادها، ترجمه ی سودابه ...
  • سرلو، خوان ادواردو، 1389. فرهنگ نمادها، ترجمه ی مهرانگیز واحدی، ...
  • بورکهارت، تیتوس، 1387. کیمیا، علم جها، علم جان، ترجمه ی ...
  • I35] توچی، جوزپه، 1388. مندله، نظریه و عمل، ترجمه ی ...
  • الیاده، میرچا، 1384. اسطوره ی بازگشت جاودانه، ترجمه ی بهمن ...
  • I39] شوالیه، ژان، گربران، آلن، 1385. فرهنگ نمادها، ترجمه ی ...
  • Burckhardt, Titus. 2001. Sacred Art in East and West, translated ...
  • Burckhardt, Titus. 2009. Art of Islam, Language and Meaning, World ...
  • Guenon, Rene, 2004. Insights into Islamic Esoterism and Taoism (Collected ...
  • Guenon, Rene, 1945. Le Regne de la quantite et les ...
  • Critchlow, Keith, 1999. Islamic Patterns: An Analytical and Cosmological Approach, ...
  • Burger, Bruce, 1989. Esoteric Anatomy, California: North Atlantic Books. ...
  • نمایش کامل مراجع