مطالعه اهمیت پیکره نگاری از فتحعلی شاه در دوران قاجار

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 732

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUCAE01_0067

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

نگارگری دوره ابتدایی قاجار از دوره های مهم و درخشان در نقاشی ایران است . نگارگری این دوره نشان دهندده جلال و و شکوه و زندگی شاهانه است که شاه و درباریان را در حالتهای مختلف و غرق در جواهر و تجمل ترسیم کرده است. هنر این دوران اگر چه تحت تاثیر طبیعت گرایی اروپایی قرار گرفت ولی شیوه سنتی آرمانی نمودن واقعیت را حفظ کرد. تصویر فتحعلی شاه یکی از اصلی ترین موضوعات نقاشی این دوران می باشد، این مقاله به تصاویر نقاشی نقاشان قاجار از فتحعلی شاه می پردازد. مساله مورد پژوهش در مقاله فوق اهمیت تصویر شاه در این دوران می باشد. این تصاویر در کنار جنبه تزیینی ، ماهیت سیاسی نیز داشته است. این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهد: علت تعدد تصاویر فتحعلی شاه در نقاشی چه بود پیکره نگاری از فتحعلی شاه در دوره قاجار گونه بود روش این پژوهش تاریخی تحلیلی است، روش گردآوری اطلاعات اسنادی بوده و با توجه به تصاویر نقاشی شده از فتحعلی شاه به تحلیل آنها می پردازد . هدف از این پژوهش مطالعه معنا شناختی در آثار نقاشی مورد نظر می باشد. در این مقاله نتیجه گرفته می شود: در خوانش این تصاویر نقاشی ها دارای معنای تزیینی و سیاسی بوده و دراین تصاویر از نشانه های تصویری مشابه و قراردادهای مشخص تصویری برای شاه قاجار استفاده شده است که دارای جنبه هدای معنایی می باشد، هنرمند از آنها را در راستای معنای تصاویر خود استفاده کرده است. این قوانین نانوشته بعدها به صورت الگوی نقاشی دوره قاجار در آثار تمامی هنرمندان مورد استفاده قرار گرفت.

نویسندگان

الهه پنجه باشی

دکتری پژوهش هنر،هیات علمی دانشکده هنر،استادیار دانشگاه الزهرا،تهران