بررسی نقوش نمادین هنر رشتی دوزی در دوره قاجار
محل انتشار: کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افق های آینده، نگاه به گذشته
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,599
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICAUCAE01_0210
تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396
چکیده مقاله:
هنر رشتی دوزی، نوعی قلاب دوزی و یکی از رودوزی های اصیل و ارزشمند ایرانی است که شهرت جهانی دارد و در دنیا نیز به همین نام رشتی دوزی (rashti duzi) معروف است که در دوره ی قاجار حتی با ارزش بیشتری نسبت به قالی به خارج از کشور صادر می شده است. هدف این مقاله بررسی نقوش نمادین به کار رفته در هنر رشتی دوزی دوره ی قاجار است. سوالی که در این مقاله به آن پاسخ داده می شود عبارتند از: نقوش نمادین که باعث اصیل شدن این هنر در دوره قاجار شده اند کدامند و فرضیه عبارت است از: آنچه باعث اصالت بخشی، شهرت جهانی و فرارفتن رشتی دوزی از یک هنر تزیینی صرف، و مطرح شدن آن در بازارهای جهانی و رقابت آن با قالی شده، وجود نقوش اصیل و نمادین ایرانی در این هنر است. که شامل انواع نقوش گیاهی همچون درخت زندگی ، جانوری مثل طاووس، اساطیری مثل اژدها و اژدها کشی، مذهبی مانند شیر و خورشید و تزیینی مانند بته جقه هستند که در مقاله در مورد هر کدام به تفصیل پرداخته شده و به جایگاه این نمادها هم در هنر ایران باستان و هم در هنر اسلامی و حتی عرفان اسلامی اشاره شده است. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و مبتنی بر مشاهده است و جهت گردآوری تصاویر آثار از وبسایت موزه ها و آثار موجود در وبسایت حراجی های آثار هنری استفاده شده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سمیه فلاح کاظمی
کارشناس ارشد هنر اسلامی
پریسا شاد قزوینی
دانشیار گروه نقاشی دانشگاه الزهرا (س) تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :