بررسی اندیشه های وارتان آوانسیان در طراحی تزیینات نرده های تراس مسکونی در دوره اول پهلوی
محل انتشار: کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افق های آینده، نگاه به گذشته
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 662
فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICAUCAE01_0418
تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396
چکیده مقاله:
وارتان آوانسیان (1361-1274) معمار ایرانی ارمنی تبار بود. در تبریز، در خانواده ای پر جمعیت، متولد شد، تحصیلات ابتدایی وارتان در دبستان ھایکازیان تاماریان و دوران متوسطه در دبیرستان مرکزی تماکان تبریز در 1292 ش به پایان رساند، سپس به تھران مھاجرت کرد و در این شھر به تدریس در مدارس ارمنیان پرداخت و سال 1297 شمسی برای ادامه تحصیلات خود به پاریس رفت. به دلیل علاقه بسیارش به نقاشی به تحصیل در این رشته در مدرسه ھنرھای زیبای بوزار پرداخت. اما پس از مدت کوتاھی به توصیه اطرافیان به رشته معماری روی آورد و در 1919 میلادی در مدرسه اختصاصی معماری پاریس ثبت نام کرد. وی پس از چھار سال، در 1923 م، از این مدرسه فارغ التحصیل شد و بلافاصله تحصیلات خود را در رشته شھرسازی ھمان مدرسه ادامه داد. در ھمین دوره از تحصیل، به ھمراه گروھی از ھمکارانش به کار عملیات ترمیم خرابی ھای پس از جنگ جھانی اول در اطرف پاریس گمارده شد و مدتی زیردست معماری چیره دست به نام ھانری سواژ تجربیاتی گران بھا کسب کرد و سپس با افتتاح دفتر شخصی خود کار را ادامه داد. او از مدافعان سرسخت معماری مدرندر ایران به شمار می آمد. وارتان نخستین مدرنیست معماری ایران بود که نھضت باستان گرایی دوره پھلوی را مورد حمله قرار داد. او طی دو دھه 20 و 30 از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکت ھای ایران به محسوب می شد و شیوه کارھایش به سبک وارتان معروف شد. سبک ھوانسیان سبک آرت نوو ، معماری مدرن بود. ساختمان ھای ھوانسیان از معماری مدرن و دیدگاه ھای باھاوس و آثار آدلف لوس و لوکوربوزیه متاثر بود. او مخالف التقاط گرایی و تقلید از شکل ھای معماری سنتی ایرانی بود. با این وجود توجه زیادی به رسوم اجتماعی داشت. میراث سبک ھوانسیان را می توان در عدم استفاده از تقارن، رعایت اصول عقلانی و عملی، خالص گرایی فرم ھا، پنجره ھای افقی به سبک لوکوربوزیه، ایجاد خم در نبش ساختمان ھای دو نبش، روکارسازی ھای سیمانی با رنگ ھای مختلف، پلکان ھای معلق، لبه ھای سیمانی بالای پنجره ھا، دور ساده سقف یا به اصطلاح چفته وارطان یافت.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
علیرضا جزء پیری
گروه معماری، واحد هیدج، دانشگاه آزاد اسلامی، هیدج، ایران
نیکو زربخش نیا
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی- واحد هیدج
پگاه محمد زاده درآباد
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی- واحد هیدج
زهره نقیبی
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی-واحد هیدج
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :