مقایسه تحلیلی عناصر خیز و شر در نقاشی قهوه خانه ای روز محشر محمد مدبر و اثر قضاوت آخر از فرا آنجلیکو

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,466

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUCAE01_0451

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

مقوله خیر و شر یکی از پرطرفدارترین مضامین آثار هنری در طول تاریخ هنر بوده است. در این میان رویارویی دو جبهه خیر و شر، در واقعه قیامت از دیگر موضوعاتی است که آثار هنری بسیاری تحت تاثیر عظمت آن خلق شده اند. پرده روز محشر اثر محمد مدبر، نقاش قهوه خانه ای ایران، و قضاوت آخر اثر فرا آنجلیکو، هنرمند ایتالیایی رنسانس آغازین، از آن جمله اند. در مقاله پیش رو، این دو اثر بر اساس منابع گرد آوری شده کتابخانه ای مورد ارزیابی تحلیلی و محتوایی قرار گرفتند تا پاسخی به این پرسشها باشد که مفاهیم بصری خیر و شر در روز محشر از منظر این دو هنرمند با دو باور، فرهنگ، جغرافیا و تاریخ مختلف چه وجه تشابه و چه تفاوتهایی یافته است و محتوای باور مدار خود را با چه ویژگی به تصویر کشیده اند در اینجا به طور خاص، تاثیر آموزه های دینی اسلام و مسیحیت بر نوع و شیوه روایت هنرمندان در به تصویر کشیدن عناصر خیر و شر رویداد عظیم رستاخیز مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. نکته قابل توجه در دو اثر روز محشر محمد مدبر قضاوت آخر فرا آنجلیکو از نظر ترکیب بندی و چیدمان شخصیتهاب باور مدار و کافر و برخوردار هنرمندان با نحوه اجرای آنان است. این مقاله به طور کلی بر این امر تاکید دارد که اشتراکات غالب در این دو اثر را از منظر بیان مفاهیم و ادراکات دینی مورد بررسی قرار دهد. یافتن تفاوتهای صوری این دو اثر از آنروست که بی تردید در بیان تصویری هنرمندان ادیان مختلف تفاوت شیوه اجرا محقق می گردد. پژوهش حاضر بر مبنای این فرضیه شکل گرفته که تفاوتهای دینی، مذهبی، هنرمندان در جغرافیا و تاریخ مختلف اگر چه ایجاد گر تنوع برخورد روش اجرا را ایجاد می کند، ولی موضوع جهان شمولی چون روز رستاخیز، منجر به خلق آثاری می گردد که بر خلاف تفاوتهای ظاهری و صوری، حسی یکسان را به مخاطب القا می کند و این امر خبر از فطرت یگانه بشر در تشخیص نشانه های خیر و شر دارد.

کلیدواژه ها:

روز محشر ، خیر و شر ، نقاشی قهوه خانه ای ، محمد مدبر ، فرا آنجلیکو

نویسندگان

کبری براتی کهریزسنگی

کارشناس ارشد نقاشی، دانشگاه الزهرا (س)

پریسا شاد قزوینی

دانشیار (عضو هیات علمی) دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابرقوئی، روح ا...(1385). سیاحت در قیامت. چاپ اول، قم: انتشارات ...
  • چلیپا، کاظم. رجبی، محمد علی(1385). حسن اسماعیل زاده، نقاش مکتب ...
  • حبیبیان، احمد (1386). تصویری از بهشت و جهنم. اقتباس از ...
  • سیف، هادی(1369). نقاشی قهوه خانه. ترجمه کلود(سیروس)عبا سی _ مصحح:محسن ...
  • هیوم، رابرت ا. (1369). ادیان زنده جهان. ترجمه دکتر عبد ...
  • نمایش کامل مراجع