سنت تذهیب در قرآن های دوره تیموری

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 524

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUCAE01_0581

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

بشر از ابتدا به دنبال یافتن راه هایی جهت انتقال مفاهیم گسترده اجتماعی، فرهنگی، قومی و مذهبی خود به دیگران بوده است. یکی از بهترین راه ها و مسیرها، بویژه در انتقال مفاهیم مذهبی به غیر از نوشتن، تصاویر و یا آراستن متون نسخه ها می باشد. در نتیجه هنر کتابت و کتاب آرایی مذهبی، از پیش از اسلام اعتبار و اهمیت ویژه ای در نزد همگان داشت. این جایگاه و اهمیت پس از ورود اسلام به ایران، در کتاب آرایی صفحات قرآن، باقی ماند. اوج این هنر هنرهای در دوره تیموری بود. لذا این پژوه ضمن مطالعه قرآن های موجود از این دوره، پاسخی به این پرسش است که سنت تذهیب در قرآن های دوره تیموری چه ویژگی هایی دارد این نوشتار با هدف ساخت افق آینده ی صفحه آرایی، المان های موجود در کتاب آرایی این دوره شناسایی نموده است. ضرورت آن ارتقاء گرافیک معاصر با ایجاد سبک های جدید می باشد که دانشجویان، اساتید هنر، گرافیست ها و ناشران می توانند از آن بهره جویند. روش تحقیق تحلیلی و تاریخی بوده و جمع آوری اطلاعات با مطالعه میدانی و کتابخانه ای صورت گرفته است. در دوره تیموری حاشیه آیات، دارای نقوش و جدول منحصر به فرد است. به کارگیری رنگ طلایی و لاجوردی مانند نق دسته گل های طلایی با شکوفه های رنگین، بر زمینه آبی رنگ، خاص این دوره است. گل های طوماری اسلیمی و نخلک ها، غالبا با تسمه های درهم بافت در تذهیب مورد استفاده بوده است. همچنین رنگین کردن حواشی، صفحات اول و آخر، سر فصل ها، عناوین کت ، اوایل سوره ها و احزاب قرآنی را با ستارگان، اشکال هندسی، گل و بوته، شاخه و برگها، انواع ترنجها، اشکال لوزی و بادامی و غیره تزیین در این دوره رواج داشت. در مجموع با بکارگیری مجدد هنر تذهیب و بومی سازی در طراحی گرافیک امروز، می تواند باعث ایجاد حرکت های جدید، جذب مخاط و همچنین توسعه صنعت نشر و تبلیغات در آینده شد. لازم به ذکر است همواره تناسب با موضوع امری اساسی می باشد.

نویسندگان

زهرا دوکوهکی

دانشجو، کارشناسی ارشد، گروه هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

علی اکبر شریفی مهرجردی

استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Amoozadeh Lichaei, A & , .saffari, S .(2015) .Materials and ...
  • خلیلی. ن., & جیمز، د. (1365). پس از تیمور: قرآن ...
  • صحراگرد م م, & شیرازی, ع. (1391). سطربندی و صفحه ...
  • فراهانی منفرد, م. (1381). پیوند سیاست و فرهنگ در عصر ...
  • کاظمی, س. (1387) بررسی اصول صفحه آرایی قرآن های دوره ...
  • مهاجر، کامران, ا. (1380). تاثیر صفحه آرایی قرآن های خطی ...
  • نمایش کامل مراجع