جایگاه اسب در فرىنگ و معماری ایران

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 719

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUCAE01_0727

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

در پهنه ایران زمین همان اصالتها، نجابتها و خویهای یزدانی که بر تبار ایرانی راست می آمده و همان همراهیها، همزیستیها، پایمردیها و بخشندگیها که ملازم با تربیت و خلق و خوی ایرانی و از ویژگیهای ستودنی فرهنگ ایرانیست بدین حیوان نجیب نیز منسوب شده است و بی دلیل نیست که اسب را تربیت و رام شده ایرانیان دانسته، خواستگاه و پرورشگاه آن را ایران زمین خوانده اند. به یقین سزاوار نیست که این موجود شریف که به واسطه جایگاه ویژه اش، بخشی از هویت هر فرد ایرانی در آن مستتر است به دست فراموشی سپرده شود. بنابراین ضرورت پرداختن به این موضوع علاوه بر اهمیت شناخت و تاکید بر آن به عنوان عامل پیدایش برخی آثار اصیل معماری، حفظ و صیانت از هویت و فرهنگ ایران زمین محسوب می شود. از این رو مهمترین هدفی که می توان برای انتخاب این موضوع بیان نمود تلاش در جهت معرفی موضوع از منظر فرهنگ و معماری ایرانی است. در همیمن راستا به منظور شناسایی بیشتر موضوع این پژوهش ضمن معرفی نه زیرشاخه فرهنگ ایران، به صوت اجمالی به معرفی سه زیر شاخه ملموس حضور این موجود شریف در فرهنگ و تمدن ایران زمین، -تاریخ ایران، ادبیات ایران و هنر ایران- پرداخته و سپس به بررسی فضاهای حضور و نقش ویژه اسب در معماری، به عنوان یار و همراه همیشگی ایرانیان اهتمام نموده است. با توجه به اینکه حضور اسبان در فضاها دارای جنبه های مختلف تشریفاتی، امنیتی، مخابره پیامها، شکار و ورزش و رزم، نمایش و سوگواری، معیشت -، انتقال بار و مسافر- و صنایع، هر یک کیفیتها و ملزومات فضایی مخصوص به خود را داشته، مهمترین فضاهایی که به طور خاص و با این اهداف طراحی شده و مورد بهره برداری عموم قرار گرفته اند چاپارخانه و اصطبل بوده و همچنین به دلیل حضور اسبان به عنوان مرکب سفر در کاروانسراها نیز فضایی جداگانه به آنها اختصاص یافته است. که با توجه به تغییر رویه زندگی کنونی به دلیل عدم توجه و استفاده، مهجور مانده و یا رو به فرسودگی و ویرانی نهاده اند، در صورتی که ویزگیهایی معمارانه و جزییات فراخور تحسین اجرایی و کیفیتهای ممتازی در خلق فضا، ساماندهی عملکردها و تناسبات در اغلب آنها چشم نوازی می کند. و شایسته است هنر معماری ایرانی در این آثار نیز مورد توجه و استفاده مختصصان و علاقمندان قرار گیرد. در بررسی این فضاها نگارنده این پژوهش عموما از مطالعات کتابخانه ای و تا حدی نیز مصاحبه با افراد صاحبنظر و مطالعات میدانی بهره برده است.

نویسندگان

مولود خسروی

مربی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ آذرنوش، آ، 1377، دائره المعارف بزرگ اسلامی، جلد هشتم، ...
  • _ آرام، احمد، 1366، علم در اسلام، ترجمه و تالیف، ...
  • _ احمدی، ع، پاییز1386، گذشته‌ای روشن و آینده‌ای تاریک، صلنامه ...
  • _ پیرنیا، محمد کریم، 1384، آشنایی با معماری اسلامی ایران، ...
  • _ خسروی، مولود، 1385، موزه اسب در فرهنگ ایران، پایان ...
  • _ رفیعی سرشکی، بیژن، رفیع زاده، ندا و رنجبر کرمانی، ...
  • _ سیرو، ماکسیم، 1328، کاروانسراهای ایران و ساختمان‌های کوچک میان ...
  • _ شرقی، ا، 1374، اسب در گستره تاریخ ایران، مجموعه ...
  • _ فرهنگنامه کودکان و نوجوانان, 1376، جلد دوم. بنیاد تهیه ...
  • _ قهرمانی، ح، 1374، جای پای اسب در تاریخ طب، ...
  • _ کامران شرفشاهی، کاظم، بهار1379، اسب در آیینه ادب پارسی، ...
  • _ کرتیس، وستا، 1383، اسطوره‌های ایرانی، ترجمه عباس مخبر، چاپ ...
  • _ ماحوزی، مهدی، 1374، اسب در ادبیات فارسی و فرهنگ ...
  • Internationl Conference On Architecture, Urbanism, Civil Engineering, Art, Environment Future ...
  • Novamber 2015, Tehran, Iran, Institute of Art and Architecture (SID) ...
  • نمایش کامل مراجع