بررسی نقش درخت در هنر ایران باستان و بازتاب آن در هنر سلجوقی
محل انتشار: کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افق های آینده، نگاه به گذشته
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 704
متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICAUCAE01_0792
تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396
چکیده مقاله:
درخت از نقشمایه هایی است که در آیین و ادیان مختلف حامل ارزش های مهم فرهنگی محسوب می شود. درخت در رویکرد اساطیری و نمادین دارای مضامینی همچون باروری، تجدید حیات، رویش است. از این حیث، بررسی نقش درخت در هنر ایران باستان و تطبیق آن با هنر دوره سلجوقی موضوع پیش رو مقاله مورد نظر است. هدف پژوهش حاضر تبیین مفاهیم و نمادهای تصویری درخت در هنر ایران باستان و جستجوی ردپای آن در هنر دوره سلجوقی است.روش تحقیق به کار رفته شده در مقاله توصیفی و تطبیقی و گردآوری اطلاعات آن به شیوه کتابخانه ای است و پرسش های مطرح بدین قرار است که نقشمایه درخت حامل چه مضامینی در هنر ایران باستان بوده و تداوم طراحی آن چه شاکله تصویری در هنر سلجوقی حاصل نموده است و دیگر آن که پس از ظهور اسلام آیا معنای آیینی نقشمایه درخت در هنر اسلامی تغییر یافته است. پس از تحلیل ها و بررسی ها درباره مبنای نقش درخت، روند تحولات تصویری آن در بعد تاریخی و سیر پیشرفت طراحی نقشمایه در دوره اسلامی مورد بحث قرار می گیرد ومفاهیم کهن الگویی و استمرار معنایی این نقش باستانی بیان می شود.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مرضیه تراجی
کارشناسی ارشد تصویرسازی دانشگاه تهران عضو هیات علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان رشت، دانشگاه گیلان، دانشکده معماری و هنر، گروه گرافیک