چرایی نظم در حکمت هنر اسلامی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 484

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUCAE01_0906

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

به طور ذاتی هر کسی می داند که نظم چیست، همه چیز در اطراف ما توسط نظمی وسیع، کنترل و هدایت می شود. بررسی چرایی نظم و چگونگی تفاوت دیدگاه انسان درباره نظم در طبیعت، علم و معماری از گذشته تا به امروز بوده است. در معماری امروز قواعد جدید نظم بیشتر از ناخودآگاه انسان نشات می گیرد در حالی که در گذشته نظم در طبیعت الهی بوده است و باعث وجود هندسه حقیقی و الهی می گردید. از این رو هندسه در معماری اسلامی بسیار با معنا بود و موجب می گردد حضور نظم به وضوح حس شود. قوانین و ضوابط شکل شناسی، معماری اسلامی را در یک کلام باید به پیروی آن از یک نظم هندسی دقیق و همه جانبه تعبیر کرد. معماری اسلامی در عین سادگی و صراحتی که در بناها دارد پر معنا و عمیق است. در معماری اسلامی به دلیل غنی بودن نظم هندسی، تمامی اشکال در نما و پلان مجموعه از جزء به کل تکرار می شود که متاسفانه در معماری معاصر این نظم رعایت نشده و موجب تنزل و افول معماری امروزه گشته است. در مقاله حاضر سعی بر آن است تا با بررسی هندسه در معماری اسلامی به نظم حقیقی در آن دوره اشاره کرد، که این مهم با بررسی چند نمونه از آثار دوران اسلامی حاصل گردیده است. روش تحقیق بصورت مطالعات کتابخانه ای می باشد. و در آخر به معماران پیشنهاد می شود با بهره گیری از مفاهیم گذشته در جهت تقویت معماری معاصر گام بردارند تا این تنزل معماری معاصر جبران شود.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

یلدا فولادی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد میانه، گروه معماری، میانه، ایران

فریبا شجاعی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه معماری، زنجان، ایران

فدرا امینی بدر

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد میانه، گروه معماری، میانه، ایران