جایگاه خط در نشان دادن هنر دینی در معماری اسلامی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,339

فایل این مقاله در 27 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUCAE01_1369

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

یکی از ویژگی های هنر ایران بخصوص در دوره اسلامی تزیین سطوح اثار هنری با نقوش متنوع زیباست.میان همه ی هنر ها خوشنویسی و خطاطی شاید یگانه هنری باشد که در طول زندگی مورد استفاده همگان قرار میگیرد وکیست که خود را از این هنر بی نیاز بداند و علاقه ای به خوش نوشتن نداشته باشد.خوشنویسی از عناصر اساسی و هویت بخش در معماری است و معماری اسلامی بدون استفاده از خط ، فاقد هویت است اما همین که خط بر معماری می نشیند،آن معماری دارای شناسنامه می شود. از انجایی که نوعی تفکر و معرفت به زیبای در هنر اسلامی نهفته است میتوان خط را در قالب هنر اسلامی و در معماری مساجد به کار ببریم. کتیبه نگاری ، فضا را از روح قرآن و کلام الهی عطرآگین کرده و به ماده و فضا هویت و معنا می بخشد اکثر کتیبه های دوران اسلامی برگرفته از آیات قرآنی،احادیث و متون ادبی و سیاسی و تاریخی و اجتماعی می باشند.خطوط کتیبه ها اصولا کوفی،ثلث،نسخ و نستعلیق بوده اند.و از این میان خط بنایی ملهم از خط کوفی در هماهنگی با سطوح بناها و مصالح به کار رفته در ان ها جلوه ویژه و منحصر به فردی در کتیبه ها و تزیینات ایجاد نموده است. مسجد اولین بنایست که در قالب معماری اسلامی ساخته شد و همچنین پایگاه اجتماعی مسلمانان بشمار می رود به تزیین آن توجه خاصی شده است و به همین جهت ما بیشتر در بخش معماری اسلامی به معماری مساجد می پردازیم بنابراین می توان گفت اولین جایگاه تجلی هنر اسلامی، مسجد بوده است و مساجد از بخش های متنوعی از جمله محراب،گنبد،ایوان،مناره و... ساخته شده است استفاده از خطوط جایگاه ویژه ای در انها دارد .و در نوشتار حاضر براساس مطالعات کتابخانه ای و بررسی مستندات موجود بر همین اساس این واژه سعی بر ان دارد به بررسی انواع خط و همچنین جایگاه ان در نشان دادن هنر دینی در در معماری اسلامی بپردازد.

نویسندگان

محمد پیلتن

دا نشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بم

فهیمه موسوی

دانشجوی دکتری باستان شناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابراهیمی، محمد، «کاربرد خط و خوشنویسی در معماری»، سال1383 افشار، ...
  • ایمانی، علی، «سیر خط کوفی در ایران» انتشارات زوار، سال ...
  • بورکهارت، تیتوس، «روح هنراسلامی»، ترجمه دکتر سیدحسن نصر، اردیبهشت _ ...
  • بهرام زاده، محمد، «سیر تحول خطوط اسلامی»، انتشارات نیکان کتاب، ...
  • بهروزی، علی نقی، « تاریخچه ساختمان و شرح آثار تاریخی ...
  • حکیمی، سعید، «هنر کاشی کاری و خط بنایی، کتاب ماه ...
  • دهخدا، ‌علی اکبر، لغت نامه، دانشگاه تهران، .1363 ...
  • زمرشیدی، حسین، کاشیکاری ایران :خط معقلی، تهران، سازمان عمران وبهسازی ...
  • فضائلی، حبیب الله، تعلیم خط _ سروش، 1376، ص .17 ...
  • فضایلی جبیب اله، « اطلس خط تحقیق در خطوط اسلامی ...
  • قوچانی عبدالله، « بررسی کتیبه های بناهای یزد، سازمان میراث ...
  • قوچانی، عبدالله، تجلی علی(ع)بر خط کوفی بنایی، خط بنایی (معقلی) ...
  • لینگز، مارتین، «هنر خط وتذهیب قرانی»، ترجمه مهرداد قیومی، انتشارات ...
  • هراتی، محمد مهدی، نعیمایی، امین عالی _ «کاربرد خطوط در ...
  • هنر دینی و غیر دینی _ فصلنامه بازتاب اندیشه، شماره19، ...
  • I nternationa _ Conference on Architectu re, Urbanism, Civil Eng ...
  • March 2016, Tehran, Iran, Institute of Art and Architecture (SID) ...
  • نمایش کامل مراجع