بررسی تحلیلی تصاویر زنان بهشتی و دوزخی در معراج نامه شاهرخی با رویکردی بر دیدگاه دیگری

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 489

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUCAE01_1662

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

دیگری مفهومی سیال است و تصویرهای گوناگونی از آن ارایه شده است. دیگری در فرهنگ ما چهره ای متنوع به خود گرفته است. گاه انسانی در تعامل با من و گاهی نیز در تقابل با من است. دیگری مسیله مهمی است که هیچ فرهنگ و دانشی به ویژه دانشهای انسانی نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. علاوه بر آن، دو حوزه ی ادبیات و هنر نیز توجه ویژه ای به مسیله دیگری از خود نشان داده و میدان گسترده ای برای حضور دیگری فراهم آورده اند. نگارگری ایرانی ریشه در اعماق تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی دارد و در شکوفاترین دوره های خود، هنری در خدمت دین و مذهب و در جهت بیان اندیشه های مذهبی و دینی بوده است و همچنین توانسته است در طی سده های متمادی، با تکیه بر غنای تحسین برانگیز فرم و معنا حامل پیام های والای روحانی برای مخاطبان باشد. فهم صحیح رابطه میان پیام و معنا از یک طرف و فنون بصری از طرف دیگر، باعث به وجود آمدن یک اثر بصری ناب از معراج نامه پیامبر(ص) شده است. هدف از این پژوهش نشان دادن معنا در یک نگاره و یا یک متن هنری نیست، بلکه خوانش آن است. در واقع، زمانی که با متن هنری روبه رو می شویم، آنچه دارای اهمیت است، این نیست که متن هنری قطعا چه معنایی دارد، بلکه به عنوان خواننده متن هنری به دنبال ساز و کار معینی و در جستجوی مکانیسم تولید معنا در این متن هستیم. نتایج نشان می دهد، هنرمند با تسلط بر تکنیک ها و فنون بصری، بر ایجاد معانی بصری احاطه کامل یافته و از میان همه فنون بصری، تضاد یا تقابل ها بیش از همه در پیام بصری موثر واقع شده است. تضاد موجود در رنگ، ترکیب، نژاد و ... باعث حساس تر شدن قوای حسی بیننده اثر نسبت به معنای آن شده است. در بررسی نگاره های بهشتیان و دوزخیان معراج نامه، حضور نشانه بهشتیان(خود) به دلیل تفاوت در جنس دال، سبب تغییر در وضعیت حضور نشانه دوزخیان(دیگری) می شود و به این ترتیب کارکرد نشانه معنای آن را دگرگون می سازد. این دگرگونی خود مدیون شکل باختگی نشانه دوزخیان(دیگری) می باشد که به واسطه تفاوت در چهره، پوشش، ترکیب بندی، اندام، نژاد و... سبب در حاشیه قرار گرفتن می شود.

نویسندگان

سودابه سامانی فر

کارشناسی ارشد پژوهش هنر

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آژند، یعقوب.(1387)، الف مکتب نگارگری هرات، تهران، فرهنگستان هنر، تهران. ...
  • رزسگای، ماری، تجمه مهناز شایسته فر، (1385)، معراج نامه سفر ...
  • زرین ایل، مهدی، کارگر جهر‌می، وحید، (1391)، نگارگری ایران در ...
  • شیخ رضایی، حسین؛ _ محمدخانی، مریم؛ توسلی، ساناز، (1391)، تفاوت ...
  • شین دشتگل، هلنا، (1389)، معراج نگاری نسخه های خطی تا ...
  • شواتر امبرتو، ارنست گروبه، ترجمه یعقوب آزند، (1376)، هنر ایلخانی ...
  • حسنوند، محمدکاظم، آخوندی، شهلا، (1391)، بررسی سیر تحول چهره نگاری ...
  • مهدیزاده، سیدمحمد، (1380)، تصویرسازی منفی رسانه های غرب از جهان ...
  • March 2016, Tchran, Iran, Institutc of 8r and 8rclitecturc (SID) ...
  • نمایش کامل مراجع