بررسی تطبیقی رقص سماع و رقص شیوا

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 352

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICAUCAE01_1798

تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396

چکیده مقاله:

از دیر باز در سرزمین های شرقی خصوصا ایران و هند مناسکی برای تقویت همبستگی های اجتماعی، مذهبی وجود داشته که خود این مناسک دارای تقدس بوده است. از جمله این مناسک، رقص های آیینی سماع و شیوا است که در میان فرق متصوفه در ایران و هندوها رواج دارد. از دیدگاه هنر، زبان رقص، زبان نماد و نشانه و وسیله ای برای ارتباط ساختارهای اجتماعی و فرهنگی است. بررسی رقص در آیین ها برای شناخت کامل تر مذاهب و فرهنگ های برخاسته از آن لازم و ضروری است. همچنین برای شناخت بهتر مراسم آیینی، تطبیق و مقایسه آن با مراسم های دیگر، به روشن شدن بهتر مسایل کمک می کند. در این مقاله که هدف آن مقایسه و تطبیق دو مراسم آیینی رقص سماع و شیواست با استفاده از روش مطالعه تطبیقی به بررسی و نقد دوگونه از مهمترین رقص های آیینی- اسطوره ای یعنی رقص سماع در ایران و رقص شیوا در هند و بررسی اشتراکات آنها پرداخته شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد که این دو رقص هر دو ریشه مشترک فرهنگی هندواروپایی دارند و نشان دهنده باورهای دینی پیروان آنها و رابطه عمیقشان با مبدا آفرینش می باشد. همچنین در اجرای آیین رقص نیز اشتراکات دیگری دارند که به طور خلاصه عبارتند از: وحدت وجودی، عشق و محبت، آشکار شدن و دریافت حق و سرور ناشی از این دریافت در رقص. اشتراکات دیگری ازجمله رنگهای مشترک در نماد های هردو آیین، آلت های موسیقی کوبه ای که معنای مشترکی را داراست و سرکوب منیت و هوس های شهوانی وجود دارد. به طور خلاصه می توان گفت که در هر دو آیین رسیدن به حق و حقیقت هدف اصلی رقصها و مراسم آیینی آن ها است.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

الهام کیانی

دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان