بررسی عوامل تاثیر گذار بر حکمت هنر اسلامی با تکیه بر خط، تذهیب و معماری

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 377

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCACS02_030

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1396

چکیده مقاله:

آراستن از دیرباز بخشی از هنر اصیل بوده است. اما آرایه بندی آن گونه ای که در تکمیل صورت باشد و نه تنها راهی برای زدودن کاستی ها – بیشتر در دنیای هنر سنتی رواج داشت. در دوران پس از اسلام این شیوه سیر تکامل پیمود و آرایه هایی که پس پیرایه ها سر بر آورده بودند با الهام از اصالت الهی هنر اسلامی، معنایی چنان تازه یافتند که سرآغاز آفرینش صورتی دیگر جهانی از هنر گشتند. پیدایش اسلام روحی تازه در کالبد هنر دمید که پیدایی مفاهیم تازه و دگرگونی بنیادین در باورهای هنری را در پی داشت. این مفاهیم در آرایه های معماری اسلامی صورتی نمایان دارند، به گونه ای که بر هنر نقش و هر صورت می توان معنایی نهان از حکمت الهی و اسلامی یافت و از ورای آن به تماشای جهانی نوشت. در این میان انسان هنرمند صنعت گری است که در فرایند آفرینش سهیم می شود و دریافت های اصیل خویش از صورت پنهان ماوراء را هر بار در طرحی نو در پس صورت ظاهر طرح ها، نقش ها و خط ها به تماشا می گذارد. این مقاله پس از شرح مباحثی به تعریف هنر اسلامی و بررسی صور مختلف اسلامی از جمله خط و تذهیب و معماری می پردازد.

نویسندگان

شهرو سادات میرعبدالباقی کاشانی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین