اصول و مبانی طراحی موزه هنرهای معاصر با رویکرد پویایی فرم
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 863
فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICCACS03_367
تاریخ نمایه سازی: 23 آذر 1397
چکیده مقاله:
شکل گیری فرم در معماری نه تنها از شرایط محیطی ،عملکردی، سازه، اقلیم و .... متاثر است بلکه نظام ارزشی اعتقادات و ایده ها نیز از عوامل شکل دهنده آن محسوب می شوند. فرم بیان کننده ی نظام ارزشی است و از مسایل بنیادین معماری به شمار می آید. آفرینش معماری همواره با دو مقوله اساسی سر و کار داشته است: فرم یا شکل و مفهوم یا معنا. این دو مقوله به ترتیب جنبه های صوری و معنایی معماری را تشکیل می دهند که از بحث انگیزترین مقولات در طول تاریخ معماری بخصوص معماری معاصر بوده اند. فرم یکی از مقوله های اساسی آفرینش معماری به شمار می آید. در واقع سنگین ترین وظیفه ای که برای معمار می توان قایل شد آفرینش فرم است چرا که معمار بایستی در این مرحله با به کار گرفتن ماده، زیبایی بیافریند یعنی سخت ترین موجودیت را برای انتقال ظریف ترین معناها بکار گیردبرای این منظور در این مقاله سعی گردیده است تا ابتدا با بررسی معنای فرم و ویژگی های آن مفهوم کلی فرم مطرح و از دیدگاه معماری به این جنبه پرداخته و جمع بندی شود. و در نهایت بر اساس کل مطالب ذکر شده، مفهوم فرم و وجوه مختلف فرم در معماری، با معرفی موزه های خارجی به عنوان نمونه های موفق نتیجه گیری و بیان می گردد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فریبا علی زاده
کارشناس ارشد معماری ، گروه معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران
محمدرضا پاکدل فرد
استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ایران