بررسی مقاومت ساختاری و بصری چهار نمونه کاغذ خوشنویسی متداول در ایران

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 406

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCACS03_454

تاریخ نمایه سازی: 23 آذر 1397

چکیده مقاله:

خط از مهم ترین ابداعات بشر، و خوشنویسی مزین کننده این اختراع تاریخی است. افراد بسیاری در این عرصه وجود دارند که در رونق و کمال این هنر کوشیده و می کوشند. امروزه دغدغه اصلی خوشنویسان، پس از مرکب، یافتن زمینه ای مناسب برای نوشتن است که بتواند نوشته های آنها را سال ها و شاید قرن ها محفوظ دارد. خوشنویسان، کاغذهای گوناگونی را مورد استفاده قرار می دهند و درباره اینکه کدام کاغذ مطلوب تراست، اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق به بررسی خواص بصری و ساختاری چهار نمونه کاغذ که امروزه در بین خوشنویسان رایج است پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی خواص بصری و ساختاری این کاغذها و معرفی مقاوم-ترین نمونه در بین آنهاست و بر این اساس، چهار نمونه کاغذ شامل گلاسه، نیم گلاسه، کاغذ پارس(ساخته شده از خمیر باگاس) و کاغذ پرینت سفید معمولی انتخاب شد و تحت پیرسازی تسریعی قرار گرفت و تغییرات صورت گرفته در آنها در طی دو مرحله فرایندهای پیرسازی نوری و پیرسازی رطوبت - دما، توسط آنالیزهای دستگاهی طیف سنجی مادون قرمز، pH سنجی و رنگ سنجی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان مشخص شد بیشترین تغییرات رنگی، و اسیدیته مربوط به نمونه های کاغذ گلاسه است و این کاغذ برای نگهداری یک اثر خوشنویسی ماندگار مناسب نیست. مقاوم ترین کاغذ نیز با کمترین میزان تغییرات،کاغذ پرینت سفید معمولی بود.

نویسندگان

مصطفی خواجه محمودی

دانشجوی دکتری مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی- دانشگاه هنر اصفهان

محمدرضا حسنی

استادیار گروه نقاشی، عضو هییت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان