ارتباط معنایی موسیقی و معماری ایرانی با بررسی تطبیقی نمونه موردی: تالار وحدت و کاخ عالی قاپو

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,250

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCACS03_816

تاریخ نمایه سازی: 23 آذر 1397

چکیده مقاله:

هنرمند معمار قادر است با ایجاد فضاهای گوناگون، اثرات عاطفی و روحی ای را القا کند که یک موسیقی دان با کمک الحان و سازها ایجاد می کند و هر دو هنر می توانند فضایی روحی آکنده از جذبه های معنوی بیافرینند. در این تحقیق، ابتدا به بیان تعاریف و بنیان های نظری دو هنر معماری و موسیقی پرداخته شده است. با بررسی مفاهیم پایه موجود در معماری و موسیقی، مفاهیم مشترکی یافته شد که برای مقایسه ی کیفیت بهره گیری از این مفاهیم مشترک، به بررسی دو نمونه موردی، اول کاخ عالی قاپو به عنوان شاهکاری از معماری دوره صفویه و دیگری، تالار وحدت به عنوان یکی از مهمترین مراکز فعال و پویای موسیقی معاصر ایران، پرداخته شد. سوال اصلی پژوهش این است: مفاهیم مشترک بین معماری و موسیقی در دو بنای شاخص دوره تاریخی صفویه و معاصر چگونه مورد استفاده قرار گرفته اند از بین مفاهیم مشترک، ریتم و ضرب آهنگ، هماهنگی و هارمونی و سلسله مراتب، انتخاب و دراجزای: نما، پلان و پرسپکتیو داخلی اشتراکات و تفاوتها مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق حاضر، کیفی است و شیوه تجزیه تحلیل آن، قیاسی و نشانه یابی است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای و میدانی صورت پذیرفته است.

نویسندگان

سحر کاظمی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سارا طاهرسیما

استادیار گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران