جستاری بر ابزارهای نور، رنگ و نقاشی دیواری در مدیریت منظر شبانه شهر

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 311

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCACS03_917

تاریخ نمایه سازی: 23 آذر 1397

چکیده مقاله:

نور، رنگ و نقاشی دیواری ابزارهای خلق و ارتقاء کیفیت مکانی و ساخت زیباشناختی فضا با ارتباطی درهم تنیده هستند. رنگ به عنوان روح دمیده شده در کالبد محتضر شهر، شبانگاهان با تکیه بر انوار، جذابیت نهفته خود را عیان می سازد. نور این جذبه جادویی، از بامدادان تا شامگاهان، رنگ به رنگ بر رخساره می کشد و روان انسان ماشینی را به آرامش و تامل وا می دارد. دیوار نگاری، به عنوان هنری چند رسانه ای با قابلیت هایی فراوان در ساختارهای زیباشناختی، جامعه شناختی، روان شناختی و ... جامعه در ارتباط تنگاتنگی با مکان، زمان و مخاطب اثر قرار می گیرد؛ نقشی نمی آفریند جز با ذوق هم جواری رنگ ها در زیر رقص ذرات درخشان نور. نورپردازی و پردازش رنگ فضاهای شهری زمینه ساز ایجاد و تقویت حس وحدت، پیوستگی، انسجام و آرامش، تداوم حضور شهروندان در شب و تعاملات ناشی از شکل گیری منظر شبانه است. نور ضمن خلق کیفیات متنوع شبانه، امکان پیوند منظر ذهنی- بصری فرد را از روز و شب فضا میسر می سازد. لذا هدف از نورپردازی، تشخیص و تشخص، ایمنی و سمبولیزم، و تداوم حیات انسانی و مدیریت منظر شبانه است و تکنیکی ست برای ایجاد احساس زیبایی شناسی مطلوب، احیا، هویت خفته شهر در شب، و انتقال مفاهیم و آرمان ها با حداقل سرمایه گذاری. در این نوشتار، درک ضرورت تکنیک های نور، رنگ و نقاشی دیواری مدیریت شهری را قادر می سازد تا سیمای بصری نقش بسته در اذهان جامعه را در زمان های مختلف به هم پیوند زند و ادراک فضای شهری جمعی را به سوی وحدت رهنمون سازد: آنجا که نور بارخاطراتی می پذیرد، رنگ ها بار هویتی و نقش دیواره ها بار معنایی، معنای نشات گرفته از تطبیق محتوای دیوار و دیواره. اینجاست که مخاطب در محیط، و مکان در زمان تکریم می شود.

نویسندگان

اعظم کریمی یزدی

کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین،ایران -

مجید زارعی

دکتری شهرسازی، دانشیار گروه شهرسازی و عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین،ایران -