هندسه نظری در معماری ایرانی - معنا واصول

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 710

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCAU01_1733

تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393

چکیده مقاله:

توازن در نگرش معماری ظرف ظرافتهای ویژه ای است که با تداعی معنا این واژه در تکنولوژی ساخت متفاوت می باشد به طوری که از رابطه محاسباتی اعداد و رعایت استانداردها گذر نموده و بهرابطه میان انسان و بنا که تار و پود آن را برداشتهای احساسی،تصور و تصدیق ذهنی و فعل و انفعال روانی تشکیل می دهد دست می یابد. طراحی فضا علاوه بر دارا بودن منطق ریاضی و فنی نیازمندنوعی شهود مناسبات انسانی، احساس فضا و تپیدن نبض ادراک درحضوری هنرمندانه است. محرکه های معماری قادرند ظرفیت های روحی حضار را به تکاپو در آورده امواج هیجانات حسی، نیرویاستشعار و قوای ادراکی را اوج دهند و حالت سرشاری و تعادلی ببخشند. در عین حال این واقعیت، توجهی وافر می طلبد که کمیت ها همواره ملازمان جدایی ناپذیر کیفیتهایی هستند و به عنوان بود ، نمود را متجلی می سازد. همراهی این دو به مثابه همراهی جسم و روح آدمی است. معماری یک سازه نیز معنای آن سازه است. یکی از تجلیات مهم مفاهیم و پدیده های شکل دهنده به زمین هندسه است.انسان برای شکل دادن به زمین و سپس برای شکل دادن به مکان و پس از آن برای شکل دادن به فضا از نوعی تقسیم بندی ساده هندسی با کاربرد عدد نمادین چهار استفاده کرد و به سبب مفاهیم نمادینعدد چهار و شکل مربع و شکل چلیپایی حاصل شده از آن، طرح های متنوعی پدید آورد که بصورت های متنوع در بیش تر فرهنگ های متنوع جهان مورد استفاده قرار گرفت. این گونه از طرح ها بیش ازآن که جنبه های کارکردی داشته باشند، خصوصیتی نماد پردازانه داشتند و در بیشتر موارد به سبب دلایل کارکردی مورد توجه نبودند ،بلکه از آنها به دلایل آئینی و نماد پردازانه استفاده میکردند. هدف غایی هنر مقدس، فرا خوانی و یاد آوری احساسات یا انتقال تاثرات نیست، بلکه هنر مقدس، رمز است و بدین علت جز وسایل ساده واولین و اصلی، از هر دست آویزی مستغنی است...ریشه و اصل آسمانی دارد، زیرا الگو هایش بازتاب واقعیات ماوراءعالم صوراند... هنر مقدس نمودگار سرشت رمزی عالم است و بدین گونه روح انسان را از قید متعلق به واقعیات درشتناک و ناپایدارمی رهاند.

نویسندگان

ساناز کاوسی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه معماری، فارس، ایران، )مسئول مکاتبات

علی بامداد

استادیار معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس، دانشکده معماری

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آرین، م . نگا هی د یگر به برج ها، ...
  • محهد یو سف یکا نی، سمت، تهر ان . 1345، ...
  • بر و ک، ا . نقو ش هند سی د ...
  • بلخا ری، ح . مبا نی عرفا نی هنر و ...
  • بو رکها ت، ت . هنر ا سلامی زبا ن ...
  • بو رکها ت، ت . هنر مقد س، جلال ستا ...
  • بو زجا نی، ا. هند سه ا یر ا نی ...
  • پیرنیا، م . د رس نا مه معما ر ی ...
  • تو سلی، م . هنر هند سه پو یا یی ...
  • تهر ا نی، ف. د ر س نا مه شنا ...
  • حصو ر ی، ع - مبا نی طر ا حی ...
  • حلی، ا . گر ه ها و قو س ها ...
  • خلف تبریزی، م . بر ها ن قا طع، ا ...
  • د هخد ا، ع - اغت نا مه، د ا ...
  • ر جبی ا لاصل، م . نقش و رنگ د ...
  • رید، 5 -معنی هنر، ترجمه نجف د ریا بند ری، ...
  • سعید، ع - پرما ن، آ . نقش ها ی ...
  • شرف ا لدین _ ا _ چند مسئله مشهو ر ...
  • کمو می 0 م . معما ر ی الگو نظم، ...
  • فا ر ا بی، ا . ا حصا ء تهر ...
  • فر ه و شی _ ب . فر هنگ پهلو ...
  • فلامکی _ تکنو لو ژی مرمت معما ری، _ تهر ...
  • قربا نی _ ا . نسو ی نا مه، مو ...
  • ا حجا، پیا م، تهر ا ن .1343، ...
  • کیا نی، م . نظری ا جما لی به شهرسا ...
  • لو لر، ر . هند سه مقد لس، ترجمه ها ...
  • معین _ فر هنگ فا رسی"، ا میرکبیر، تهر ا ...
  • مکنزی، د . فر هنگ کو چک زبا ن پهلو ...
  • نجیب ا و غلو، گ . هند سه و تزیین ...
  • نصر، لل . هنر و معنویت ا سلامی، رحیم قا ...
  • هیلن بر اند -ر. معما ری ا سلامی پیر و ...
  • International Conference On Civil Engineering Architecture & Urban Sustainable Development ...
  • نمایش کامل مراجع