تاثیراندیشه های فلسفی هگل برمعماری قرون اخیر
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 535
فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICCAU01_2648
تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393
چکیده مقاله:
مروری بر اتفاقات قرون اخیر مفاهیمی بنیادین چون سنت، نوگرایی و تلفیق جنبه های عینی و ذهنی انسان را در قالب های مختلفی چون ادبیات، هنر، سیاست و معماری یادآور می شود که اگر به جستجوی دلایل آن بپردازیم خود به نوعی نوگرایی در نگرش و ایجاد ارتباط بین جنبه های کلاسیک و مدرن فلسفه که توسط فیلسوفانی چون هگل بنیان گذاری شد می رسیم. هگل آثار هنری را دارای معنا می داند و معنای آنها را وابسته به میزان و مرتبه آگاهی پدیدآورندگان و زمینه تاریخی که این آثار در آنها بوجود آمدند می شمارد اما او این زمینه تاریخی را به تبع فلسفه کل گرای خود،در نسبت با کل تاریخ و برداشتی که خود او از تاریخ دارد،تفسیر می کند.همچنین معنا و محتوای اثر هنری معماری لزوما توسط پدیدآورندگان این آثار دریافته نشده بلکه این معنا طی تامل فلسفی دریافت می شود.اهم عناوین مورد بحث عبارت است از مبانی فلسفه کلاسیک و ایجاد جنبش عقلی دوره رنسانس و تاثیر آن بر دوره روشنگری ، ادامه و اصلاح مبانی فلسفی در دوره های بعد و نگرش جدید هگل به مقوله انسان گرایی و نهایتاً تاثیر آن بر معماری و ایجاد سبک های جدید معماری در قرون اخیر می باشد
کلیدواژه ها:
فلسفه کلاسیک ، انسان گرایی و خردگرایی ، تلفیق جنبه های عینی و ذهنی ، خلاقیت وذهن انسان ، عقل عملی ، خردنظری
نویسندگان
فرناز ایمن پور
کارشناس معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :