بام شیبدار، مکانیسم ارتباط دهنده انسان و محیط درمازندران

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 604

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCAU01_2649

تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393

چکیده مقاله:

فرهنگ های مختلف متناسب با نوع برخورد مردمان با اقلیم مورد نظر خود در طی سالیان درازی شکل می گیرد و تدریجا به صورت نمادی برای آن منطقه تبدیل می شود و در نتیجه هویت آن موقعیت جغرافیایی با آن نمادها عینیت می یابد. این نماد ها علاوه بر اینکه حس تعلق را برای ساکنان آن منطقه به وجود می آورند زمینه ای برای بروز رفتار هایی متناسب با هنجار منطقه ای می شوند به این دلیل که شخص همان نماد ها و کدهایی را که در خانه ی شخصی خود با همه ی آن خاطرات و پس زمینه های ذهنی مشاهده می کند در مقیاس همسایه ، محله ، شهر نیز مشاهده می کند و در نتیجه مقیاس بزرگ تر از خانه شخصی خود را بیرون از خانه نمی داند و همان حس تعلقی که باعث ایجاد آرامش ، خدمات رسانی و رسیدگی به خانه خویش می شود در مقیاس بزرگ تر از آن هم نمود پیدا می کند. ولی عدم توجه به این مقوله باعث بی ریشگی و سردرگمی فرد نسبت به بافت شهری خود می شود که ناهنجاری رفتاری را در پی می آورد. مردم هر اقلیم خانه های خود را به شکلی بنا می کرده اند که آنها را در برابر فراز ونشیب های محیطی محفوظ بدارد و سطوح آرامش آنها را فراهم کند. سقف به عنوان عنصری در ساختمان که بیشترین تماس را با عوامل نا هنجار محیطی(باد،باران،خورشید) دارد همیشه مورد توجه قرار داشته و در اقلیم های مختلف به شکل های متفاوتی نمود پیدا کرده است. فرم های خاص سقف و نوع برخورد مردمان هر منطقه با این عنصر از ساختمان به عنوان نماد و نشان هویت آن اقلیم و عامل وحدت بخشی در ساختمان های آن اقلیم به شمار می آید. در مازندران هم بومیان مانند مناطق مختلف متناسب با اقلیم که نوع مصالح و معیشت را هم در پی در طی زمان به بهینه ترین فرم رسیده اند ، که قسمت اعظمی از نماد هویتی این منطقه را به خود اختصاص داده است. در این مقاله به نقش فرمی سقف به عنوان عنصری هویتی و وحدت ساز در بناهای مازندران می پردازیم و روند تغییرات نا آگاهانه ی معاصر در قبال این عنصر اقلیمی نمادین و اثرات منفی آن را در دست بررسی قرار می دهیم

نویسندگان

مسعود ولی نژادشوبی

کارشناسی ارشدمعماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

سعید تیزقلم زنوزی

استاددانشکده هنرمعماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

حسن تاری وردی

استاددانشکده هنرمعماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ستوده منصور، .از آستارا تا استرآباد _ تهران _ انجمن ...
  • دکتر گلابچی محمود . دکتر تقی زاده کتایون، . سروش ...
  • یزدی فاطمه، rasekhoon.net . ...
  • زمرشیدی حسین، 1381، . معماری ایران _ اجرای ساختمان با ...
  • اطلاعات سازمان میراث فرهنگی استان مازندران ...
  • عکس های تاریخی بابل _ . گردآورندگان:ی الهی، م شکری، ...
  • ا: رحمتی زاده، علی، . بررسی معماری خانه های شهری ...
  • قاسمی اصفحانی، مروارید، .اهل کجا هستم _ تهران، انتشارات روزنه. ...
  • ترک زاده، نغمه، .رویشی نو در باغ لاله زار، پایان ...
  • پاکزاد، جهانشاه . هویت واین همانی فضا، مجله صفه، 2- ...
  • همبستگی ملی در ایران _ به کوشش داریوش قمری _ ...
  • آبراهامیان، یرواند . . ایران بین دو انقلاب _ نشر ...
  • محبوب رحمان، عارفین ابراهیم، شهریار اقبال . مشکلات حفظ معماری ...
  • آلپاگونوولو، آدریان، معماری بومی .ت:علیمحمد سادات افسری. تهران: موسسه علمی ...
  • زارعی، محمد ابراهیم _ آشنایی با معماری جهان. 384همدان .نشر ...
  • Tara . chestnut _ Hannah E.Anderson _ Jamie Fenneman _ ...
  • نمایش کامل مراجع