CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

آرای منطقى سراج الدین ارموی و نقش او در توسعۀ منطق سینوی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۷ | تعداد نمایش خلاصه: ۹۳ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: ICCIH01_008
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۵۶.۲۳ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۷ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۷ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله آرای منطقى سراج الدین ارموی و نقش او در توسعۀ منطق سینوی

  اکبر فایدیی - مربی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

چکیده مقاله:

سراج الدین محمود ارموی حکیم و منطق دان برجسته قرن هفتم هجری، نقش بسیار موثری در رشد و تکامل منطق سینوی داشته است. شناخت آرای منطقی قوت، در صحنه آرا و روش های منطقی منطق دان آن پس از وی حایز اهمیت است. او علاوه بر بسط و گسترش برخی از نوآوری های ابن سینا و خونجی از آرای منطقی خاصی برخوردار بوده اند. تبعیت از نظام منطق نگاریو بخشی ابن سینا، مرکب انگاری تصدیق، نفی بدیهی انگاری همه تصورات، نفی تلازم طرفینی دلالت مطابقه و التزام، حصر مهجوریت دلالت التزامی در تاسیسات، کشف قضیه طبیعیه و اعتبار مستقل آن به عنوان قضیه ای خاص، طبیب نسبت میان نقیص نسب اربع ، تقسیم ثنایی قضیه حملیه محصوره به حقیقیه و خارجیه از ابتکارات و اندیشه های منطقی حکیم ارموی است که ما در این نوشتار به ذکر و بررسی آن ها می پردازیم.

کلیدواژه‌ها:

تصور و تصدیق، دلالت التزامی، قضیۀ طبیعیه، نسب اربع

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICCIH01-ICCIH01_008.html
کد COI مقاله: ICCIH01_008

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
فایدیی, اکبر، ۱۳۹۴، آرای منطقى سراج الدین ارموی و نقش او در توسعۀ منطق سینوی، اولین کنگره سراسری تحول و نوآوری در علوم انسانی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی، https://www.civilica.com/Paper-ICCIH01-ICCIH01_008.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (فایدیی, اکبر، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (فایدیی، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • ابن سینا، حسین بن عبدالله‌(۱۴۰۳ق)، لاشارات و التنبیهات، شرح خواجه ...
  • همو(۱۴۰۵ق)، الشفا، المنطق، المقولات، تحقیق الاب قنواتی و دیگران، قم، ...
  • همو(۱۹۸۲)، منطق‌المشرقین، مدمه شکری النجار، بیروت: دار الحداثه. ...
  • ابن سهلان ساوی، عمر بن سهلان(۱۳۸۳)، البصائرالنصیریه فی علم المنطق، ...
  • همو(۱۳۳۷)، تبصره (مجموعه تبصره و دو رساله دیگر در منطق)، ...
  • همو(بی‌تا)، دقایق الافکار، نسخه خطی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مجموعه ...
  • همو(۱۳۵۱)، لطائف الحکمه، تصحیح غلامحسین یوسفی، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ...
  • همو(بی‌تا-ب)، مطالع الانوار فی المنطق، نسخه خطی، کتابخانه مجلس شورای ...
  • همو(۱۳۹۰)، مطالع الانوار ضمن لوامع الاسرار فی شرح مطالع الانوار ...
  • اصفهانی، شمس‌الدین محمود بن عبدالرحمن(بی‌تا)، تنویر المطالع (شرح مطالع الانوار ...
  • جرجانی، علی بن محمد(۱۱۲۷ق)، حاشیه بر شرح مطالع الانوار ارموی، ...
  • خونجی، افضل‌الدین(۱۳۸۹)، کشف‌الاسرار عن غوامض الافکار، تحقیق خالد الرویهب، تهران: ...
  • سهروردی، شهاب‌الدین یحیی(۱۳۸۵)، المشارع _ المطارحات، تصحیح مقصود محمدی و، ...
  • غزالی، محمد بن محمد(بی‌تا)، محک النظر فی المنطق، پیوست کتاب ...
  • همو(۱۹۲۷)، معیارالعلم فی فن المنطق، مصر: المطبعه العربیه. ...
  • فربی، ابونصر(۱۳۶۷)، المنطقیات لفارابی، با تحقیق محمد تقی دانش پژوه، ...
  • فخر رازی، محمد بن عمر(بی‌تا)، الرساله‌الکمالیه فی الحقایق اللهیه، تحقیق ...
  • همو(۱۳۸۴)، شرح الاشارات التنبیهات، تصحیح علیرضا نجف‌زاده، تهران: انجمن آثار ...
  • همو(۱۳۸۱)، منطق الملخص، مقدمه و تصحیح و تعلیق احد فرامرز ...
  • همو(۱۳۷۳)، شرح عیون‌الحکمه، تحقیق احمد حجازی السقا، تهران: موسسه‌الصادق للطباعه ...
  • همو(۱۴۱۱ق)، کتاب‌المحصل و هو محصل افکارالمتقدمین والمتاخرین من الحکماء والمتکلمین، ...
  • همو(۱۴۰۷ق)، المطالب العالیه من العلم الالهی، تحقیق احمد حجازی السقا، ...
  • قطب الدین رازی، محمد بن محمد(۱۳۹۰)، لوامع الاسرار فی شرح ...
  • قطب‌الدین شیرازی، محمود بن مسعود(۱۳۶۹)، دره التاج لغره الدباج، بخش ...
  • ملکشاهی، حسن(۱۳۶۹)، ترجمه و شرح ابن سینا، منطق، تهران: سروش. ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۲۳۳۰
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.