تحلیل کهن الگوی نقش مایه شیرگاوشکن بر فرش بر اساس رمزگان بارت

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 506

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCIH01_080

تاریخ نمایه سازی: 6 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

در تحلیل و طبقه بندی ساختاری نقوش و شام و درون مایه شیر گاو شکن تضاد یا جدال نیک و بد است. فراوانی اسطوره های جدال دو نیروی خیر و شر و اشاراتی که در ادبیات دوختن به این مقوله شده است، گفتن الگوی فراگیری از آن ساخت که آگاهانه یا ناآگاهانه چون مایه های ساخت و روایی این نقش مایه را با اسطوره مرتبط می کند. از این رو جدال خیر و شر در این بخش ما که می تواند به عنوان اساس و الگوی تصویری در ناخودآگاه جمعی ذهن هنرمند کهن الگو به شمار آید. ضرورت دقت این موضوع به دلیل کاربرد فراوان نقش مایه شیرگاوکن وقتش است که هر چند جزء نقوش گرفت وگیر محسوب می شود اما بن مایه اسطوره ای در میان فراتر از الگو گرفت وگیر است. هدف از این پژوهش پی بردن به ماهیت کهن الگوی نقش مایه شیرگاو شکن با توجه به رمزگان بارت است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی است و با استفاده از منابع مکتوب به تبیین و توصیف بن مایه اسطوره ای شیر گاورشکن بر فرش پرداخت شود. نتیجه حاصل شده اینست که با توجه به ناکامی و ارجاع به اساطیر و متون کهن، ساختار رمزی غنی و تکرار این نقش مایه در فرش از اهمیت باور اسطوره ای و نگرش کهن الگوی آنست که در دوره های متعدد مورد توجه بوده است.

نویسندگان

شهدخت رحیم پور

کارشناس ارشد فرش، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی بازرگانی شیراز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • تصویر4. جی گلاک، س 5، 1355. سیری در صنایع دستی ...
  • تصویر 7، 5 و 9. بصام، ج، فرجو، م ح، ...
  • نمایش کامل مراجع