واقعیت افزوده و کاربردهای آن

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,991

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCONF03_199

تاریخ نمایه سازی: 2 تیر 1397

چکیده مقاله:

واقعیت افزوده یک رسانه جدید است که کاربردهای زیادی در زمینه های آموزشی، پزشکی، سرگرمی، تبلیغات، نظامی و بسیاری زمینه های دیگر دارد. در واقعیت افزوده، در حالی که کاربر، دنیای واقعی پیرامون خود را تجربه می کند، دنیای مجازی را نیز در تلفیق با دنیای واقعی تجربه می کند. در حقیقت، واقعیت افزوده، همان دنیای واقعی است که یک دنیای مجازی شامل تصاویر، اصوات و ... به آن افزوده شده است. می توان واقعیت افزوده را یک رسانه که اطلاعات دیجیتالی را با دنیای واقعی به صورت مکانی و زمانی تلفیق می کند و به صورت بلادرنگ قابل تعامل است تعریف کرد. در واقعیت افزوده نیز باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشیم تا مخاطب، ابعاد و فواصل نسبی را به درستی درک کند. ترکیب دنیای مجازی با دنیای واقعی هم باید از نظر مکانی مناسب باشد و هم از نظر زمانی. دقت تلفیق مکانی بستگی به کاربرد واقعیت افزوده دارد؛ مثلا این تلفیق در کاربردهای سرگرمی با خطای چند میلی متر قابل قبول است ولی خطای چند میلی متر در کاربرد جراحی پزشکی می تواند منجر به مرگ شود. البته تلفیق زمانی از تلفیق مکانی هم مشکل تر است؛ زیرا زمانی برای دریافت، پردازش و نمایش اطلاعات مورد نیاز است و این مراحل در هر حرکت کاربر باید تجدید شوند. اگر زمان این مراحل طولانی شود، کاربر در نمایش دنیای مجازی وقفه حس می کند و تلفیق دنیای مجازی با دنیای واقعی را مناسب نمی بیند و تجربه خوبی از واقعیت افزوده به او دست نخواهد داد. در این مقاله ضمن معرفی سیستم واقعیت افزوده و مفاهیم و اجزای مختلف آن، به مهم ترین مسایلی که در پیاده سازی یک سیستم واقعیت افزوده با آن ها درگیر هستیم پرداخته شده و راهکارهای مناسب ارایه شده است.

نویسندگان

محسن نوروزی

دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شاهرود

بهزاد سامانی

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک گرایش کنترل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

احسان لطفی

کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دانشگاه شهاب دانش