معزله معاد در اندیشه ابن سینا و نقش فرهنگ و اندیشه دینی وی در تبیین آن

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 623

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCRT01_0076

تاریخ نمایه سازی: 25 مهر 1393

چکیده مقاله:

ابن سینا اصل معاد را می پذیرد اما آن را به دو نوع روحانی و جسمانی تقسیم می کند و معتقد است معاد روحانی برهان پذیر وقابل اثبات به لحاظ عقلی و فلسفی است اما معاد جسمانی را قابل اثبات با برهان و روش فلسفی نمی داند. با این وجود، اندیشهدینی وی که در آن حال و هوا تنفس می نموده است باعث می شود که به صراحت به وجود معاد جسمانی اذعان کند و معتقد استاگرچه عقلاً نمی توان آن را اثبات نمود اما به واسطه خبر انبیاء که وحی الهی است می توان یقین معرفت شناختی برای خود ایجادنمود و به وجود معاد جسمانی اطمینان حاصل کرد که این تحلیل از معاد جسمانی پایبندی ابن سینا به فرهنگ و تفکر دینی و ایمانی خود را روشن می سازد.

نویسندگان

حسن رهبر

دانشجوی دکتری دانشکده الهیات دانشگاه ایلام

شمس الله سراجچ

استادیار دانشکده الهیات دانشگاه ایلام

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن سینا، حسین ابن عبدالله(1404ه. ق).الشفاء(الا/هیات). به تصحیح سعید زاید، ...
  • - سبزواری، مولی هادی(1369- 1379). شرح منظومه. پنج جلدی، تصحیح ...
  • - یثربی، یحیی(1386). فلسفه مشا: همراه با گزیده جامعی از ...
  • نمایش کامل مراجع