بررسی کاربرد ریتم در نقوش ایوان و فضای داخلی مسجد جامع اشترجان

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 965

فایل این مقاله در 25 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCRT01_0186

تاریخ نمایه سازی: 25 مهر 1393

چکیده مقاله:

ریتم به تکرار منظم و هماهنگ خطوط، اشکال، فرم ها و رنگ اطلاق می شود که در هنرهای بصری ، معمار با تدبیر وذوق هنری و با ایجاد تعادل و تناسب آن را به نماد تبدیل نموده که پایه ی اکثر بناها خصوصأ بناهای اسلامی بوده است.ریتم بکار رفته در طراحی نقوش هندسی و اسلیمی محراب ها، مقرنس سازی هاو کتیبه ها، نشانه تاکید انسان به عرفانالهی و نظم و وحدت وجودی خداوند است. در این مقاله سعی شد نقوش ایوان و فضای داخلی مسجد جامع اشترجان ازنقطه نظر اهمیت زیبایی شناختی و ضرورت کاربرد موسیقیایی ریتم، با مطالعه کتابخانه ای و روش توصیفی تجزیه وتحلیل و ارزیابی شود، نتایج بدست آمده، گویای آن است که ضرب-آهنگ بکار گرفته شده در طراحی نقوش و آجرکاریاین مسجد علاوه بر خلق شاهکار معماری اسلامی ، دانش معماران هنرمند آن دوره رابه نمایش گذاشته و می تواندبازخوردی برای محققان نقوش اسلامی باشد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

پروانه شریف پورسویری

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه پیام نور

پردیس بهمنی

استاد دانشگاه پیام نور واحد تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • - آشتیانی، اقبال (1385)؛ تاریخ ایران پس از اسلام از ...
  • - رجایی باغسرخی امیر (1389)، تزیینات وابسته به معمار ی ...
  • - ربیعی، هادی (1391)؛ جستار هایی در چیستی هنر اسلامی، ...
  • - هاشم پور سبحانی، توفیق (1390) _ تاریخ ادبیات ایران، ...
  • - سجادی، علی(1372)؛ سیر تحول محراب در معماری اسلامی از ...
  • - یستا مرجع مهمترین عناوین خبری / سه شنبه 26 ...
  • -Dodd, Erica Cruikshank & Shereen Khairallah: The Image of the ...
  • نمایش کامل مراجع