CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

فهم پذیری متشابه از دیدگاه علامه طباطبایی

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۱۶ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۱۰ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۳
کد COI مقاله: ICCRT01_0526
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۳۱.۲۲ کلیوبایت (فایل این مقاله در ۱۶ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۶ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله فهم پذیری متشابه از دیدگاه علامه طباطبایی

  الله نظر قلندرزهی - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه سیستان و بلوچستان
  حسین خاکپور - استادیار دانشکده الهیات دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده مقاله:

هدف: هدف مقاله ی حاضرآنست که دیدگاه، علامه طباطبایی را در مورد آیات متشابه برپایه دیدگاههای ایشان در تفسیرالمیزان بیان کند و چگونگی تفسیر آیاتمتشابه و فهم پذیری آن را که از مسایل مهم اختلافی بین مفسران است، نزد ایشان روشن سازد. روش: روش مقاله ی حاضر تحلیلی است. یافته ها: با بررسی وتأملدر تفسیرالمیزان به این نتیجه می رسیم که علامه طباطبایی آیات متشابه را فقط از لحاظ معنا متشابه می دانند نه از لحاظ غرابت لفظ وساختار متن. به نظر ایشانآیات متشابه دوگونه اند : یکم آیات صفات و افعال خداوند متعال، و دوم آیات منسوخه. آیات متشابه صفات با ارجاع به آیات محکم و آیات منسوخ با ارجاع به آیاتناسخ، محکم وقابل فهم می شوند. صحیح ترین راه برای فهم قرآن و فهم آیات مشکل و متشابه ، تفسیر قرآن به قرآن است و فهم آن برای هرکسی که با علوم قرآنوتفسیر آشنا باشد، امکان پذیر است. نتیجه: هیچ آیه ای در قرآن وجود ندارد که قابل فهم نباشد. همه ی آیات، اعم از محکم ومتشابه، قابل درک وفهم بوده وهمه ی آن هدایت، نور وقابل تدبر برای همگان است.

کلیدواژه‌ها:

متشابه، آیات صفات، آیات منسوخه، فهم پذیری، طباطبایی .

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
http://www.civilica.com/Paper-ICCRT01-ICCRT01_0526.html
کد COI مقاله: ICCRT01_0526

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
قلندرزهی, الله نظر و حسین خاکپور، ۱۳۹۳، فهم پذیری متشابه از دیدگاه علامه طباطبایی، کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم، مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، http://www.civilica.com/Paper-ICCRT01-ICCRT01_0526.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (قلندرزهی, الله نظر و حسین خاکپور، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (قلندرزهی و خاکپور، ۱۳۹۳)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • قرآن، ترجمه بهاالدین خرمشاهی، ۱۳۷۶، انتشارات نیلو فر- جامی، تهران. ...
  • الاوسی، علی، ۱۴۰۵ه .ق، الطباطبایی و منهجه فی تفسیره المیزان، ...
  • ابن تیمیه، تقی الدین احمد، ۱۴۰۸ه ق، ۱۹۸۸م، التفسیر الکبیر، ...
  • ابن درید، ابوبکر محمدبن الحسن، ۱۹۸۷م، جمهره اللغه، بیروت، دارالعلم ...
  • ابن فارس، احمد، ۱۴۱۰ه، معجم مقاییس اللغه، تحقیق :عبدالسلام محمد ...
  • ابن منظور، محمد، ۱۴۰۸، لسان العرب، بیروت داراحیاء التراث العربی ...
  • اسعدی، محمد، طیب حسینی، محمود، ۱۳۹۰ه ش، پژوهشی در محکم ...
  • آلوسی، محمد، ۱۴۱۷ه . ق، تفسیر روح المعانی، بیروت، دارالفکر. ...
  • جوهری، اسماعیل بن حماد، ۱۴۲۸ه، الصحاح (دوجلدی)بیروت، لبنان دارالمعرفه. ...
  • جوینی، ابو المعالی عبدالملک بن عبدالله بن یوسف، ۱۴۲۸ ه ...
  • شوکانی، محمدبن علی بن محمد، ۱۴۱۸ه ق ۱۹۹۸ م، فتح ...
  • رازی، فخر الدین، بی‌تا، مفاتیح الغیب (التفسیر الکبیر) _ بیروت، ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین، ۱۳۷۹ ه ش، قرآن در اسلام، ...
  • قرطبی، محمد بن احمد بن ابی بکر، ۱۴۰۵ه .ق، الجامع ...
  • کرمی، مجله اندیشه تقریب، سال هفتم، شماره .۲۶ ... (مقاله ژورنالی)
  • نیشابوری، محمد بن عبدالله، ۱۴۱۱ه ق، ۱۹۹۰م، المستدرک علی الصحیحین، ...
  • نیشابوری، مسلم بن الحجاج، بی‌تا، صحیح مسلم، تحقیق: محمد فواد ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز:
    تعداد مقالات: ۹۳۶۵
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.