CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

جستاری در مبانی فکری حروفیه ـ بررسی موردی الوهیت

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۲۱ | تعداد نمایش خلاصه: ۱۳۸ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۳
کد COI مقاله: ICCRT01_0866
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۴۸.۴ کلیوبایت (فایل این مقاله در ۲۱ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۱ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله جستاری در مبانی فکری حروفیه ـ بررسی موردی الوهیت

  علی اکبر عاصیان - دانش آموخته مقطع دکترا تاریخ ایران اسلامی دانشگاه اصفهان

چکیده مقاله:

حروفیه از سلسله جنبش های صوفی مسلک است که در شمال ایران و خراسان توسط فضل الله استرآبادی ( 796740 ه ق) پایه گذاری شده و توسط خلفای وی در مناطق مختلف همچون آناتولی و آذربایجان گسترش یافته و دراعتقادات پسیخانیان و سربازان ینی چری در عثمانی اثر گذاشت. این جنبش برخوردار از پاره ای عقاید و افکار بهخصوص است که بهره گیری از حروف و اعداد اساس آن را تشکیل می دهد. مجموعه این باورها طی ادوار تاریخی،تکامل یافته تر گردید و نمودهای مختلفی به خود گرفت که الوهیت در زمره بارزترین اشکال آن می باشد. ایننمودها که غالبا توسط سران جنبش مورد بسط و شرح قرار گرفته، دستمایه بسیاری از محققان بوده که به اینجنبش توجه کرده اند. این در حالی است که یک موضوع مهم در خصوص این جنبش وجود دارد که چندان دردایره پژوهش محققان قرار نگرفته است. از این رو نیازمند توجه جدی تر و بررسی های دقیق تر و بیشتری می باشد.این موضوع، ریشه ها و مبانی فکری حروفیه می باشد. به بیان دیگر و آن گونه که بررسی های تاریخی اولیه گویای آناست، مبانی فکری و اعتقادی جنبش حروفیه، آمیزه ای نشات گرفته از برخی آموزه های ادیان الهی، مکاتب شرقی(مشخصا باورهای رایج در چین و هند) و به نسبت محدودتر اندیشه های متفکران یونان و روم است. برپایه اینموارد، تحقیق حاضر برآن است با رویکردی تاریخی این مسأله را مورد بررسی و پژوهش قرار داده و از رهگذر آن بهاهدافی همچون دستیابی به شناختی از مبانی فکری جنبش حروفیه با تاکید بر سرچشمه های اصلی این تفکر؛ارزیابی و تقسیم ایده ها، اندیشه ها و اعمال بنیانگذار و پیروان این تفکر؛ رسیدن به آگاهی مفید از وضعیت اجتماعی فرهنگی دوره تیموری با توجه به قلمداد شدن حروفیه به عنوان یکی از جنبش های اصلی این دوره دست یابد.نوع مطالعه نیز در این تحقیق کتابخانه ای و تحلیل محتوا می باشد.

کلیدواژه‌ها:

جنبش، فضل الله حروفی، حروفیه، مبانی فکری، الوهیت.

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
http://www.civilica.com/Paper-ICCRT01-ICCRT01_0866.html
کد COI مقاله: ICCRT01_0866

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
عاصیان, علی اکبر، ۱۳۹۳، جستاری در مبانی فکری حروفیه ـ بررسی موردی الوهیت، کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم، مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، http://www.civilica.com/Paper-ICCRT01-ICCRT01_0866.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (عاصیان, علی اکبر، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (عاصیان، ۱۳۹۳)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آژند، یعقوب، (۱۳۶۹)، حروفیه در تاریخ، تهران: نی. ...
  • امورتی، ب‌س، (۱۳۷۹)، تاریخ ایران دوره تیموریان پژوهش از دانشگاه ... (مقاله ژورنالی)
  • خواجه رشیدالدین فضل‌الله، (۱۳۵۶)، جامع التواریخ، به اهتمام دانش‌پژوه و ...
  • زرین‌کوب، عبدالحسین، (۱۳۶۲)، دنباله جستجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر. ...
  • الشیبی، کامل مصطفی، (۱۳۸۰)، تشیع وتصوف تا آغاز سده دوازدهم ...
  • کیا، صادق، (۱۳۴۰)، واژه‌نامه گرگانی، تهران: دانشگاه تهران. ...
  • گولپینارلی، عبدالباقی، (۱۳۶۷)، مولویه بعد از مولانا، ترجمه توفیق سبحانی، ...
  • (۱۳۳۷)، تاریخ مذاهب اسلام براساس ترجمه الفرق بین الفرق بغدادی، ...
  • ممتحن، حسینعلی، (۱۳۷۴)، پژوهشی در تاریخ فرهنگ اسلام و ایران، ...
  • شیخ ابراهیم افندی که از وی با لقب «اوغلان شیخ» ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز:
    تعداد مقالات: ۱۳۵۸۶
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.