CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

بررسی مفاهیم مرتبط با تصویر اسفنکس به همراه پرندگان بر روی ظروف سفالی درهنر دوره اسلامی ایران ( قرون پنجم تا هشتم هجری قمری )

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۸ | تعداد نمایش خلاصه: ۶۷۲ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: ICESAL01_007
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۱۱.۲۳ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۸ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۸ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی مفاهیم مرتبط با تصویر اسفنکس به همراه پرندگان بر روی ظروف سفالی درهنر دوره اسلامی ایران ( قرون پنجم تا هشتم هجری قمری )

    علیرضا طاهری - دانشیار دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه سیستان و بلوچستان
  ملیحه کشتگر - کارشناسی ارشد پژوهش هنر ، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده مقاله:

اسفنکسها موجوداتی ترکیبی از سر انسان با بدن شیر میباشند، بنابراین میتوان آنها را جزء گروه ترکیبات انسان – حیوان بهشمار آورد. اسفنکسهای باستانی موجودات نگهبان و محافظ معابد و یا خدایان بودهاند و گاه حتی مظاهری خداگونه داشته و به عنوان صورتی از خدایان، تلقی میشدند. این موجودات در هنر تمدنهای باستان از جمله: یونان، مصر، بینالنهرین و ایران وجود داشتهاند و در دورهی اسلامی از سدهی پنجم هجری قمری، تصاویر آنها بر روی سفالینهها ظاهر شدند. ظهور این نقوش بر روی ظروف سفالی، نشان دهنده زمینه فکری مناسب در جامعه ایرانی آن زمان است. در این مقاله سعی بر آن است که مفاهیم مرتبط با تصویر اسفنکس به همراه پرندگان بر روی ظروف سفالی در هنر دورهی اسلامی ایران ( قرون پنجم تا هشتم هجری قمری ) مورد بررسی قرار گیرد. چگونه میتوان تصویر اسفنکس را به همراه پرندگان مورد بررسی قرار داد؟ دلیل استفاده از آن بر روی ظروف در این قرون ( پنجم - هشتم ه.ق. ) بر چه اساسی است؟با توجه به کاربرد این تصاویر در دورهی اسلامی بر روی ظروف سفالی و فلزی این فرض وجود دارد که این نمادها در این دوره مفاهیم تازهای یافتهاند و تنها به عنوان یک نقش تزئینی، بهکار برده نشدهاند و تلفیقی از مفاهیم باستانی و اسلامی به عنوان عاملی موثر در ظهور این نماد بر روی آثار هنری مطرح میگردد. تا کنون بهطور تخصصی پژوهشی که در آن به علل ظهور، مفاهیم و کاربردهای تصویر اسفنکس به همراه پرندگان پرداخته باشد انجام نگرفته است. این تحقیق از نوع نظری میباشد و از روش تحلیلی - توصیفی و تجزیه و تحلیل دادهها و تصاویر استفاده گردیده است. گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانهای صورت گرفته است

کلیدواژه‌ها:

اسفنکس، پرندگان، انسان- حیوان، ظروف سفال، هنر اسلامی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICESAL01-ICESAL01_007.html
کد COI مقاله: ICESAL01_007

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
طاهری, علیرضا و ملیحه کشتگر، ۱۳۹۴، بررسی مفاهیم مرتبط با تصویر اسفنکس به همراه پرندگان بر روی ظروف سفالی درهنر دوره اسلامی ایران ( قرون پنجم تا هشتم هجری قمری )، کنفرانس بین المللی علوم مهندسی، هنر و حقوق، اسپانیا، International Center of Academic Communication (ICOAC)، Universitat Autonoma De Barcelona، https://www.civilica.com/Paper-ICESAL01-ICESAL01_007.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (طاهری, علیرضا و ملیحه کشتگر، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (طاهری و کشتگر، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • اختیاری، اسفندیار، تحولات نماد الوهی فرشته با الهام از نقش ... (مقاله ژورنالی)
  • حسن، زکی محمد، ۱۳۷۷، هنر ایران در روزگار اسلامی، محمد ...
  • خزائی، محمد، تاویل نمادین طاووس و سیمرغ در بناهای اصفهان ... (مقاله ژورنالی)
  • خلیلی، ناصر، گروبه، ارنست، ۱۳۸۴، سفال اسلامی، فرناز حایری، تهران، ...
  • خودی، الدوز، معانی نمادین شیر در هنر ایران، کتاب ماه ...
  • ادور، ابوالقاسم، مبینی، مهتاب، ۱۳۸۸، جانوران ترکیبی در هنر ایران ...
  • دادور، ابوالقاسم، منصوری، الهام، ۱۳۸۵، درآمدی بر اسطوره‌ها و نمادهای ...
  • دیماند، موریس اسون، ۱۳۸۳، راهنمای صنایع اسلامی، عبدالله فریار، تهران، ...
  • هرتسفلد، ارنست امیل، ۱۳۸۱، ایران در شرق باستان، همایون صنعتی‌زاده، ...
  • یاحقی، محمدجعفر، ۱۳۸۶، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۹۲۰۴
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.