تحلیل فیلم اخراجیها بر اساس نظریه استفاده و خشنودی
محل انتشار: کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,017
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICHCONF01_223
تاریخ نمایه سازی: 7 بهمن 1393
چکیده مقاله:
در جهان کنونی، فرایند ارتباط جمعی بواسطه رسانه ها شکل می گیرد و افراد در فضایی نمادین گرد آمده و کلیتی به نام مخاطبین رسانه ها را ایجاد می کنند. از نظر دنیس مک کوایل در حوزه ارتباط جمعی پنج رویکرد اصلی: تاثیر رسانه ها، استفاده و خوشنودی، نقد متون ادبی، مطالعات فرهنگی و تحلیل نحوه دریافت پیام در زمینه شناخت مخاطب وجود دارد. آدرنو و هورکهایمر فیلم را ابزاری معطوف به بازتولید جهان ادراکات روزمره می دانستند که تلاش دارد تماشاگران را طوری تربیت کند تا واقعیت را مستقیماً با فیلم برابر بدانند. اما مخاطبان را نه در قامت مصرف کننده منفعل و متاثر از هرآنچه رسانه بر او می قبولاند، بلکه به عنوان عناصر فعال و دارای قدرت خلق معنا در لحظه مصرف باید در نظر گرفت. مطالعه فیلمهای مردم پسند در چند دهه گذشته بسیار رواج یافته و در واقع این فیلمها در ارتباط با آنچه که فرهنگ مردم پسند نامیده می شود مورد مطالعه قرار می گیرند. فیلم اخراجیها نیز در گروه فیلم های مردم پسند قرار می گیرد و از همان ویژگی مخاطب فعال برخوردار است. در این مقاله به روش توصیفی به بررسی این فیلم بر اساس چارچوب نظریه استفاده و خشنودی می پردازیم.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
پیام زین العابدینی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه تهران
حمید دهقانپور
دکتری پژوهش هنر، استادیار دانشکده سینماو تئاتر، دانشگاه هنر تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :