بررسی سیر تحول هنر کاشی کاری در دوره صفویه در بناهایمشهد میر بزرگ آمل و مسجد فرح آباد ساری
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 712
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICICA01_1141
تاریخ نمایه سازی: 27 اسفند 1394
چکیده مقاله:
هنر کاشی کاری از دیرباز در ایران در خور توجه بوده است و قدمت طولانی در این کهن سرزمین دارد.هنر کاشی کاری آرایه ای ارزشمند در معماری بوده است و حتی پیش از اسلام در دوره هخامنشیان و ساسانیان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.در دوره صفویه استادکاران با ذوق و خلاقیت به این آرایه ارزشمند افزودند و با نوآوری های بسیار هنر کاشی کاری را به بالاترین درجه اعتبار خو رسانیده اند.این هنر در ایران دارای گونه بندی های مختلفی از نظر تاریخی،فرمی و ساختاری بوده است که هم جنبه تزئینی ،زیبایی و هم کارکرد پاکیزگی،بهداشتی داشته است.هنر دست ایرانی را می توان در پایتخت دوم صفویان،مازندران خصوصا در تزئینات بقعه متبرکه مشهد میر بزرگ به خوبی حس کرد.هنر کاشی کاری و نقاشی های بدیع و زیبا به کار رفته در سر در ایوان ها و داخل صفه ها و طاق های این بنا به زیبایی هر چه تمام در چشم هر بیننده ای جلوه گری می کند و پژوهش حاضر بر آن است که نمودهای هنر زیبای کاشی کاری را در بقعه متبرکه مشهد میر بزرگ و مسجد فرح آباد ساری مورد بررسی قرار دهد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
شکیبا زارعی
دانشجو کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد بابل
مونا یزدان پناه
دانشجو کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد بابل
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :