بررسی نقوش تزیینی کاشی هفترنگ در معماری خانه های شیراز در دوره پهلوی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,853

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICIIC01_087

تاریخ نمایه سازی: 20 آبان 1397

چکیده مقاله:

در بافت پهلوی ساز شیراز مجموعه ای از خانه های مسکونی وجود دارد که با طراحی معماری مدرن ساخته شده، اما در تزیینات آنها از تکنیکها و نقوش سنتی استفاده گردیده است. کاشی هفت رنگ یکی از شیوه های تزیینی متداول در تزیینات معماری این نوع از خانه هاست. استفاده از این تزیینات در نماهای داخلی و خارجی خانه های شیراز در دوره پهلوی نمونه بدیعی از تلفیق سنت و مدرنیته در معماری معاصر ایران محسوب میشود و بررسی ابعاد آن میتواند به شناخت بهتر از معماری ایران در دوره معاصر بینجامد. بر این اساس، در این مقاله ویژگیهای تزیینی و تنوع نقوش کاشی هفترنگ در تزیینات معماری خانه های شیراز در دوره پهلوی به شیوه توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات این مقاله به شیوه میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده است. بدین منظور ضمن بررسی محدوده بافت شهری شیراز در دوره پهلوی، تزیینات کاشی 20 خانه از نظر تنوع مکانی، تنوع قاببندی، و تنوع طرح و نقش بررسی و طبقه بندی شده است. مطابق یافته های این تحقیق تنوع قابهای کاشی هفترنگ در تزیینات خانه های شیراز در دوره پهلوی در هشت نوع مستطیل، مربع، ترنج بزرگ، اشکال ترکیبی5 هندسی، سطوح منحنی، دو گوش قایم، قاب پنجره و تاج دیده میشود. بیشترین نقش مورد استفاده در نمونه های مورد مطالعه نیز از نوع اسلیمی و ختایی است. نقوش انسانی نیز به شکل نقش باستان گرایانه یا مینیاتور یا چهره های انسانی ساده تصویر شدهاند. نقوش اسلیمی و ختایی، گل و مرغ و انسانی گاه واقعگرایانه و گاه انتزاعی رنگ آمیزی شده و رنگ زمینه غالب در قاب کاشی های این دوره نیز فیروزه ای و لاجوردی است.

نویسندگان

دردانه محمدی

کارشناس ارشد پژوهش هنر، واحد بین الملل، دانشگاه شیراز

محمدصادق میرزاابوالقاسمی

استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز

سیدعلی اکبر سیدی

مربی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز