بررسی پوسترهای تئاتر ده هی هشتاد ایران با رویکرد نشانه شناسی سوسور
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 842
فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICIRES04_018
تاریخ نمایه سازی: 18 آذر 1398
چکیده مقاله:
یکی از زمینه های تولید آثار گرافیکی در جهان و به تبع آن در ایران تولید پوستر تئاتر است. از آنجا که این رسانه ی مهم، از زبان بصری و تصویری برای انتقال مفاهیم کمک می گیرد، ارتباط تنگاتنگی با علم نشانه شناسی پیدا می کند، و از همه مهمتر اینکه تئاتر، هنری است که از تمام احساسات انسان به طور مستقیم در کار خود بهره می گیرد. نشانه شناسی تئاتر نیز علمی که به روابط بین نظام های مختلف نشانه ای دخیل در فهم یک نمایش پرداخته، و از طرف دیگر پوستر تئاتر نیز پل ارتباطی تماشاچی با نمایش قبل از حضور در سالن تئاتر است. حال این سوال مطرح می شود که نظام نشانه ای یک پوستر تئاتر چه ارتباطی با نظام نشانه ای خود نمایش یا تئاتر دارد و آیا طراحان پوستر در همسویی این دو موفق عمل می کنند این پژوهش که از نظر نوع، کیفی و از نظر روش، توصیفی تحلیلی است داده های خود را از طریق کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری و سعی کرده است تا ضمن مطالعه و مقایسه ی نظریه های نشانه شناسی و به خصوص نشانه شناسی سوسور امکان تحلیل پوسترهای تئاتر دهه ی هشتاد ایران را فراهم نماید.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
ریحانه قوام هاشمی
دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی هنر شیراز
حمید حمیدی
هیئت علمی موسسه آموزش عالی هنر، شیراز، ایران،