CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

بررسی روانشناختی مفاخره در شعر خاقانی و متنبی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۲۰ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۷۳ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: ICLCS01_141
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۴۸۵.۷۸ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۲۰ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۰ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی روانشناختی مفاخره در شعر خاقانی و متنبی

مهری علی اعلا - کارشناس ارشد ادبیات منطقه ورامین

چکیده مقاله:

؛ فخر یکی از اغراض برجسته شعر غنایی محسوب می شود و مقصود اصلی شاعر و مضمونقصیده حاکی از فضل و کمال شاعر است و از آن به عنوان وسیله ای برای بیان بزرگیها ومفاخر خود، قوم، سرزمین و مذهبش استفاده میکند.از میان شاعران برجسته عرب که دراین زمینه به هنرنمایی پرداخته است، می توان متنبی ، شاعر سده چهارم هجری را نام برد.در شعر فارسی نیز مفاخرات خاقانی شروانی ، شاعر سده ششم هجری، از شهرت فراوانیبرخورداراست. در مقایسه فخریات این دو شاعر میتوان دریافت که اوضاع طبیعی، اجتماعی،سیاسی و فرهنگی، جلب نظر ممدوحان، دفاع از خویشتن به هنگام جدال و معارضه، خودبزرگ بینی و جبران شکست ها و حقارت ها، از مهمترین عوامل گرایش به مفاخره است. در شعر متنبی افتخار به گذشتگان و عناصر مذهبی نمود بارزی ندارد، اما مباهات به شجاعت وجنگاوری به وفور در شعرش دیده می شود و این در حالی است که در شعر خاقانی گذشتگان شاعر و عناصر مذهبی جایگاه بس رفیع داشته و برخلاف شعر متنبی، تفاخر بهآشنایی با امور و فنون جنگی در شعرش جایگاهی ندارد. در این میان می توان مفاخره رانوعی خودشیفتگی یا نارسیسم دانست؛ خودشیفتگی نشانه خودمحوری نیست، بلکهدلالت بروضع فکری و برداشت خودانگیخته انسانی دارد که درآن شخص خودش را به جایدیگری هدف عشق قرارمی دهد.در این پژوهش سعی شده است که علاوه بر بیان مفهوم فخر به بررسی این امر در قسمتی ازاشعار این دو شاعر از دیدگاه روانشناختی پرداخته شود.

کلیدواژه‌ها:

فخر و مباهات، مفاخره های خاقانی، ادبیات تطبیقی، مفاخرههای متنبی، خودشیفتگی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICLCS01-ICLCS01_141.html
کد COI مقاله: ICLCS01_141

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
علی اعلا, مهری، ۱۳۹۴، بررسی روانشناختی مفاخره در شعر خاقانی و متنبی، کنفرانس بین المللی ادبیات و پژوهش های تطبیقی در آن، گرگان، موسسه فرهنگی نسیم موعود، https://www.civilica.com/Paper-ICLCS01-ICLCS01_141.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (علی اعلا, مهری، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (علی اعلا، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • خاقانی، ۸۲ ۱۳، دیوان خاقانی شروانی، به اهتمام بدیع الزمان ...
  • صفا، ذبیح الله، تاریخ ادبیات/ یران، چاپ یازدهم، تهران: نتشارا ...
  • عبادیان، محمد، ۳۷۲ ۱، درآ مدی برسبک شناسی درادبیات، تهران:آوای ...
  • الفاخوری، حنا، ۱۳۶۸، تاریخ الادب العربی، ترجمه: عبدالحمید آیتی، تهران:انتشارا ...
  • فروزانفر، بدیع الزمان، ۱۳۵۰، سخن وسخنورا ن، تهران:انتشارا ت خوارزمی ...
  • فروید، زیگمون، ۱۳۵۴، روانکاوی برای همه، ترجمه هاشم رضی، تهران:پیروز ...
  • فروم، اریک، ۱۳۶۱، .بحران روانکاوی، ترجمه اکبرتبریزی، تهرا _ : ...
  • کزازی، میرجلال الدین، ۳۸۷ ۱، رخسا رصبح، تهران: مرکز کرمی ...
  • المتنبی، احمدبن حسین، بی تا.دیوا ن المتنبی، بیروت :دارالمصادر ...
  • المتنبی، ۴۰۷ ۱لدیوا ن، ‌شرح البرقوقی _ عبدا لرحما ن، ...
  • منوچهریان، علیرضا، ۸۲ ۱۳، ترجمه وتحلیل دیوان متنبی، همدا ن:نورعلم ...
  • بحری، خداداد، نشانه‌های خودشیفتگی در فخریات و زندگی متنبی، پژوهش ...
  • مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.