شیخ عبدالرحمن جامی و بازتاب اثر وی منظومه هفت اورنگ در توسعه مکاتب کتابآرایی ایران، قرن دهم هجری

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 927

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICLP02_138

تاریخ نمایه سازی: 22 دی 1396

چکیده مقاله:

نورالدین عبدالرحمن جامی ملقب به خاتم الشعرا شاعر، ادیب و عارف نامدار ایران در قرن نهم هجری قمری است.منظومه هفت اورنگ سرودهی عبدالرحمن جامی شاعر والای عهد تیموریان در قرن نهم هجری، برای اولین بار در نیمهدوم قرن دهم و در کتابخانه حاکم مشهد شاهزاده ابراهیم میرزای صفوی به صورت نسخه کامل تدوین و مصورسازیشد. پس از این نسخه باشکوه، در نیمه دوم قرن دهم تا ابتدای قرن 11 هجری تعداد زیادی نسخ هفت اورنگ در مکتبکتاب آرایی شیراز مصور و ساخته شدند. هدف از انجام این پژوهش، ضمن معرفی شیخ عبدالرحمن جامی به عنوانیکی از مشاهیر تاثیرگذار خراسان بر توسعه ادبیات آن روزگار، پاسخ بدین پرسش است که: منظومه هفت اورنگ جامیدر توسعه مکاتب کتاب آرایی ایران در قرن دهم هجری چه نقشی داشته است بدین ترتیب، پس از معرفی شیخ جامی ومنظومه هفت اورنگ، نسخه های تدوین و مصور شده ی این نسخه در مکاتب کتابآرایی مشهد و شیراز معرفی و بررسیمیشود. یافته ها حاکی از آن است که مصورسازی نسخه هفت اورنگ در کتابخانه مشهد باعث شکوفایی و توسعهمکتب مشهد شده و بعد از آن با اقتباس هایی که نگارگران شیرازی از نسخه مصور هفت اورنگ مشهد داشته اند،مصورسازی این نسخه در نیمه دوم قرن دهم هجری در مکتب شیراز توسعه فراوانی یافته است.روش پژوهش توصیفی- تاریخی و شیوه ی گردآوری اطلاعات کتابخانه ای اسنادی است.

نویسندگان

شکیبا احمدی

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه نیشابور

فرزانه فرخ فر

استادیار دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور