بازنمود لباس در آثار سینمای داستانی ایران با تاکید بر فیلم سینمایی شیر سنگی ساخته مسعود جعفری جوزانی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 718

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICMAR01_022

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

پوشش، از دی باز در زندگی بشر نقش داشته و آشکارترین وسیله دیداری برای شناخت جوامع از جنبه ها ی قومی، تاریخی، اقلیمی، فرهنگی و... تلقی می شود. لباسی، در سینما نیکی به عنوان یکی از عناصر مهم میزانسن در شکل بخشی به فرم فیلم، خلقی جذابیت های تصویی و دلالت معنایی کمک می کند. از این رو، پژوهشی حاضر به هدف بررسی جنبه های مختلف کارکرد لباس در جهت ملموس جلوه دادن شخصیت ها، توجه به شکل صحیج لباس ها متناسب با فضای حاکم بر فیلم و رعایت اصول زیایی شناسی در طراحی، به شناخت هر چه بیشتر جنبه های معنایی و زیبایی شناسی لباس در سینما پرداخته و اهمیت لباس به عنوان عاملی پویال و تاثیرگذار بر تقویت و تکامل فرم اثر سینمایی را مورد واکاوی قرار داده است. روشی تحقیقی، توصیفی-تحلیلی از نوع تاریخی و اسناد کاوی است. در این پژوهشی توجه به تحقیقی و وفاداری به سندیت تاریخی به عنوان عامل موثری در باورپذیری اثر و تاثیی آن بر مخاطب مطرح شده است. یافته های این مطالعه نشان داد، لباس در فیلم سینمایی شیر سنگی، توانسته بود بر معرفی جایگاه اجتماعی- اقتصادی و سیاسی، معرفی موقعیت تاریخی و جغرافیایی، القای شرایط زیست محیملی و شرایط آب و هوایی، بیان تحولات درونی و حالات روانی، بیان انگینه های روایی و بسط روایی اثر و به عنوان یک کنشگر دراماتیکی و تمثیلی متناسب با فضای حاکم بر فیلم، اثرگذار باشد. ضمن آن که، لباس در فیلم شی سنگی از بعد اصول زیبایی شناسی طراحی و تکنیک میزانسن بسیار قدرتمند عملی کرده است همان گونه که از بعد تحقیقی و سندیت تاریخی منبعی غنی لحاظ شده است. رعایت اصلی سندیت تاریخی در شکلی و شیوه پوششی کاراکترها از نقاط قوت و قابل تاملی فیلم تلقی می شود.

نویسندگان

الیاس صفاران

دانشیار دانشگاه پیام نور ، ایران

سید محسن هاشمی

استاد یار دانشگاه هنر تهران، ایران

محبوبه غفاری حومدینی

کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه پیام نور، ایران