بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات اورژانس مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان گلستان اهواز ۱۳۹۲-۱۳۹۴

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,051

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICMEH03_088

تاریخ نمایه سازی: 5 بهمن 1395

چکیده مقاله:

اهداف: بیشترین و جدی ترین مراجعه بیماران به بخش اورژانس یک بیمارستان است و چگونگی ارائه خدمت در این بخش می تواند نشان دهنده وضعیت عمومی ارائه خدمات در کل بیمارستان باشد. بحث رضایتمندی بیماران یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت و درمان بوده وبررسی میزان رضایتمندی بیماران یکی از روشهای مهم ارزیابی کیفیت خدمات بهداشتی درمانی است. پس از پایه گذاری رشته تخصصی طب اورژانس و ارتقاء سطح مراقبت و درمان بیماران میزان رضایتمندی بیماران از بخش اورژانس افزایش یافته است. در این مطالعه برآن شدیم تا میزان رضایت بیماران بستری در اورژانس بیمارستانهای آموزشی اهواز را پس ازاستقرارمتخصصین طب اورژانس مورد مطالعه قرار دهیم . روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. تعداد ۲۱۹۷ نفر از مراجعین به اورژانس بیمارستان گلستان اهواز طی سالهای ۱۳۹۲- ۱۳۹۴ که حداقل ۱۰ ساعت از مراجعه آنان به اورژانس گذشته بود مورد بررسی قرار گرفت. یک پرسشنامه خود ساخته در اختیار هر بیمار قرار گرفت و در مورد افراد بی سواد این پرسشنامه توسط پرسشگربرای بیمار قرائت و تکمیل می شد. پس از گرداوری اطلاعات داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار spss ۱۳ مورد آنالیز فرار گرفت یافته ها و نتایج: میانگین سن بیماران مورد مطالعه ۴۱ سال، ۳۵ در صد دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر ۶۸ درصد متاهل و ۵۱ درصد مرد بودند. میزان رضایت از متخصصین طب اورژانس، ۸۵ از سایر پرسنل درمان ۶۱٪ از پرسنل غیر درمان ۷۴٪ از وضعیت نظافت اورژانس ۶۱٪ و میزان رضایت کلی از خدمات دریافتی اورژانس ۵۶.۶۱ ٪ بود. ۹۰ درصد بیماران توسط متخصصین طب اورژانس ویزیت شدند و متوسط زمان ورود بیمار به اورژانس تا انتقال به سایر بخش ها حدود ۵ ساعت و تا ترخیص حدود ۸ ساعت و تا تشخیص نهایی حدود ۸۰ دقیقه بود.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که یکی از عوامل مهم در رضایت بیماران بخش اورژانس حضور پزشک طب اورژانس می باشد. در این مطالعه هیج ارتباط معنی داری بین رضایت کلی بیماران و متغیرهای مستقل سن، جنس، تحصیلات... دیده نشد. مقایسه شاخص های این مطالعه با مطالعات انجام گرفته قبلی نشان داد که سرعت ارائه خدمات در اورژانس رابطه مستقیمی با حضور متخصص طب اورژانس دارد. پس میتوان برای جلوگیری از اتلاف وقت در تشخیص و درمان بیماران امکاناتی فراهم کرد تا اورژانس بتواند از خدمات مستمر متخصصین طب اورژانس بهرمند شوند.

نویسندگان

اسداله چراغی

دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه صنایع و معادن، معاونت درمان بیمارستان گلستان اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

هادی احمدی نژاد

دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران،

سید موسی موسوی

کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه سما اهواز، دانشگاه آزاد اهواز، اهواز، خوزستان، ایران

شهرزاد عطارزاده

کارشناس پرستاری ، مترون بیمارستان گلستان، بیمارستان گلستان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Trout A, Magnusson AR, Hedges JR. Patient satisfaction investigations and ...
  • Lau FL. Can communication skills workshops for emnergency department doctors ...
  • Taylor C, Benger JR. Patient satisfaction in enmergency medicine. Emerg ...
  • Debehnke D, Decker MC. The effects of a physician -nurse ...
  • Hall MF, Press I. Keys to patient satisfaction in the ...
  • Headrick RW., Leonard MS., Goldman J., A quality of care ...
  • Caldwell Fs., Quality Assurance and data collection Current status, problems ...
  • Show KN., Lavelle JM., A solution to seasonal flactuations in ...
  • Bruce TA., Bowman JM., Brown ST., Factors that influence patient ...
  • نمایش کامل مراجع