تبلور نقش ماهی در فرش با تأکید بر فرش کردستان و تبریز
محل انتشار: کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,011
فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICMHCONF01_178
تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1394
چکیده مقاله:
هنر، عرصه بروز و ظهور مضامین و معانی و آرمانهاست. هنر ایران نیز همواره عرصه بروز و ظهور معانی عالی و باورهای متعالیبوده است که به خوبی در فرش دستباف با بیان رنگ های زیبای طبیعت و با تار و پودهای خود، ریشه و اصالت را درسرزمین کهنایران بیان می کند.فرش دست باف یکی از پر نقش ترین هنرهای موجود در بین دیگر آثار هنری است که به خوبی با بیانیرنگین و نقوشی ملهم از طبیعت،آینه تمام نمای مفاهیم نمادین، اعتقادی و فرهنگی در طول تاریخ بوده است . طبیعت زیباواقلیمگوناگون سرزمین کهن ایران و همچنین قومیت ها و ملیت های گوناگون عاملی است برای تنوع بیان هنرمندان با زبان ها وفرهنگ های گوناگون ولی در نهایت همگی از یک ریشه سخن گفته و شاید دارای یک بیان مشخص بوده که از طریق نقوشیمتنوع که تلفیقی از محیط و باورهای کهن است . این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نمونه های موردی ، اصول مشترک و متفاوت نقوش ماهی در فرش مناطق کردستان و تبریز پرداخته که نتایج حاصله از آن نشانگر این است که نقش ماهیبا وجود قدمت بسیار در تمام قومیت های ایرانی، تفاوتهای فراوان در رنگ،طرح و بافت آن داشته که هر کدام برگرفته از اقلیمهای متنوع در ایران است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمدرضا باقری لری
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان
دینا اثباتی
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :