بررسی آثار آنیش کاپور با تمرکز بر مفهوم بدن بدون اندام از منظر ژیل دلوز

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 742

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICMHSR04_007

تاریخ نمایه سازی: 8 تیر 1398

چکیده مقاله:

ژیل دلوز فیلسوفی تجربهگراست؛ از منظر او چیزی که تجربه میشود زنده و پویاست و صیرورت میپذیرد. نگاه فلسفی دلوز به هنر، ارائه دهنده صیرورت نیروهای پیرامون بدن بدون اندام است، نیروهایی که با برخورد به بدن بدون اندام پدید آورنده احساس میباشند. مفهوم بدن بدون اندام Body without Organs در فلسفه ژیل دلوز Gilles Deleuze ، یکی از موارد بسیار مهم در تحلیل و بررسی آثار هنری هنرمندان پست مدرنیسم میباشد و توجه به مفهوم عمیق موجود در این فلسفه، باعث تعبیر و قضاوت صحیح نسبت به آثار این هنرمندان میگردد و بسیاری از ابهامات و سوالات را در رابطه با این آثار و چرایی خلق آنها را پاسخ میدهد. در این راستا در این پژوهش با استفاده از نظریات ژیل دلوز و با تمرکز بر مفهوم بدن بدون اندام برخی از آثار هنرمند مطرح پستمدرن، آنیش کاپور Anish Kapoor مورد بررسی قرار داده شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش حاکی از این است که مفهوم بدن و بدن بدون اندام در بنیانهای خلق آثار کاپور نقش داشته و این امر در در برخی از آثار او بهخوبی نمایان است. این آثار در سیالیتی، دارای نوعی عدم قطعیت و در حالتی مابین امر بالفعل و بالقوه، بودن و شدن هستند و در عین داشتن پیکری بیجان، زنده و پویا به نظر میرسند.

نویسندگان

الهه فیضی مقدم

دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

حسین اردلانی

عضو هیئت علمی گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران