مدیریت ریسک در پروژه های ساخت و ساز (کلانشهر تهران 1393)

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,678

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICMI01_360

تاریخ نمایه سازی: 20 دی 1394

چکیده مقاله:

امروزه، مدیریت ریسک در پروژه های ساخت و ساز به عنوان فرآیند مدیریتی بسیار مهم به منظور دستیابی به اهداف پروژه از نظر زمان، هزینه، کیفیت، ایمنی و سازگاری با محیط زیست می باشد. تاکنون، تحقیقاتی نیز در این زمینه انجام گرفته لکن اکثریت آن ها تنها با تمرکز بر تعدادی از جنبه های مختلف مدیریت ریسک در ساخت و ساز به جای استفاده از یک رویکرد سیستماتیک شناسایی خطرات و احتمال وقوع و اثرات این خطرات بهره برده اند در حالی که مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات مرتبط با توسعه ساخت و ساز با رویکردی جامع از پنج دیدگاه، در کلانشهر تهران انجام گرفت . به منظور انجام این مطالعه توصیفی - تحلیلی، پس از بررسی و شناسایی انواع مختلف ریسک، دسته بندی آن ها و تهیه پرسشنامه بر این اساس، از بین شرکت های مختلف ساختمانی و پیمانکاری شهر تهران، 52 شرکت ساختمانی فعال از مناطق مختلف به تصادف، انتخاب شده و از آنان سوالاتی درزمینه میزان تاثیرگذاری این ریسک ها در پروژه های ساخت و ساز، پرسیده شد. پس از جمع آوری و مشاهده پاسخ ها، فراوانی نتایج با استفاده از نمودارها و جداول به دست آمد . نتایج تحقیق، حاکی از آن بود که برنامه زمانبندی فشرده پروژه که در هر پنج دسته بندی وجود دارد، بیشترین میزان ریسک را در بین عوامل هر طبقه به دست آورد و پس از آن روند زمانبر اخذ مجوزها از ادارات دولتی، اختلاف در طراحی و برنامه ریزی نامناسب پروژه بعنوان عوامل دارای ریسک بالا شناخته شدند.

کلیدواژه ها:

ریسک ، مدیریت ریسک ، پروژه های ساخت و ساز

نویسندگان

محمد تقی پور

مربی، دکترای مهندسی صنایع گرایش تحقیق در عملیات و مهندسی سیستم، مدیر گروه مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آبا آبیک قزوین

مجتبی نخبه فلاح

معاون آموزشی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آبا آبیک قزوین

مریم محبوبی

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آبا آبیک قزوین

سیدجعفر یعقوبی

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آبا آبیک قزوین

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :