بررسی مناره با توجه به آیات الهی (آیه 35 سوره نور)

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 567

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICMRS01_550

تاریخ نمایه سازی: 8 آبان 1395

چکیده مقاله:

هنرمند مسلمان از یک منبع گرانقدر الهام مى گیرد و آن قرآن کریم است هنرمند مسلمان با بهره گیرى از عرفان عمیق اسلامى، توانسته با شکوه ترین آثارهنرى را با الهام از معنویت دینى و براساس توحید و یگانگى ذات اقدس پروردگار بیافریند.هنرمند مسلمان به خاطر نتایج مادى کار یا ارضاى حس زیباشناسى، اثرهنرى را خلق نمى کند، بلکه همواره مى کوشد تا با راز و رمز و کنایه، متعالى ترین حقایق خلقت رادر قالب هاى مادى به نمایش بگذارد.توحید الهى، وحدت، کثرت، علم، زیبایى و نظم همه اصولی هستند که هنر اسلامی بر مبنای آنها شکل می گیرد و در مجموعه این اصول، وحدت جایگاه خاصى دارد تا مبین توحید الهى در اسلام باشد.از نظر اسلام، هنر الهى پیش از هر چیز، تجلى وحدت الهى در جمال و نظم عالم است. وحدت در هماهنگى و انسجام عالم کثرت، در نظم و توازن، انعکاس مى یابد، جمال بالنفسه حاوى همه این جهات است و استنتاج وحدت از جمال عالم ،عین حکمت است. بدین جهت تفکر اسلامى میان هنر و حکمت، ضرور تا پیوندى مى بیند. ازدیدگاه اسلام، هنر اساسا بر حکمت یا علم مبتنى است و علم چیزى جز ودیعه صورت بسته و بیان شده حکمت نیست.در سوره نور آیه 35:نور عاملی است که خداوند به وسیله آن هرکه را بخواهد هدایت میکند.نور ایمان ،راهنما است.قلب از نور ایمان روشن می شود.می توان چنین تعبیر کرد بدین سان این درخت با نور خود هدایت گر مومنان خواهد بود.این گونه تصویر ساختن درخت ،ذهن را به ساختار مناره متوجه می سازد.مناره نیز با ساقه بلند و باریک خود و فروزشگاهی که بر فراز آن است همچون درختی است که چراغدانی با چراغی فروزان بر بالای آن واقع باشد.در این پژوهش،گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و روش تحقیق به صورت کتابخانه ای و توصیفی است.براساس نتایج به دست آمده هیچ نماد و مظهری مانند نور به وحدت الهی نزدیک نیست و بدین جهت معمار ایرانی و مسلمان کوشیده است حتی الامکان در آنچه می آفریند از نور استفاده کند.عنصری چون مناره نمادی از نور الانوار هستند و در هنر معماری نیز به صورت هاله نورانی در مناره نمود پیدا کرده است.

نویسندگان

آرش رحیمی دیز

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

انسیه قربانی نیا

استادیار گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن منظور، لسان العرب، ذیل ماده «نور» . ...
  • ردالی . ادوب‌جار.الل، "ح‌س ح‌ذت‌س ت غ‌ف‌ای در هع‌واری‌زای "سلش‌التا ...
  • بحارالانوار، تهران، دارالکتب الاسلامیه، _ 57، ص 149، باب 1، ...
  • بمانیان.محمدرضا، پورجعفر. محمد رضا، احمدی.فریال، صا دقی علیرضا، "بازخوانی هویت ...
  • داعی الاسلام، فرهنگ نظام، ج 5، ص 225، ماده منار ...
  • دهخدا، لغت نامه، ماده «منار». ...
  • طریحی، مجمع البحرین، ج 3، ماده نور، تحقیق سید احمد ...
  • عناقه. عبداارحیم، محمودیان .حمید، صابری زاده.رقیه:"تجلی عرفان در معماری مساجد"، ...
  • ک‌ظریپ‌ر .سی باکب‌زی‌ی، ا"ظر هج‌ذد گب‌ذ در ع‌واری‌ی‌زاقیپ‌س‌اس اس‌ال‌ج‌ل‌ب‌ا رای ...
  • کلینی، روضه الکافی، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1362، تهران . ...
  • فرشید نیک.فرزانه، افهمی .رضا، آیت الهی.حبیب الله، "نشانه شناسی قالی ...
  • محمد غیاث الدین بن جلال الدین بن شرف الدین، غیاث ...
  • مناره اسکندریه یکی اعجائب هفتگانه دنیا است که تاریخ ساخت ...
  • «دی ژاد.‌ح‌وذ جاده‌شل‌خ‌ی.‌ح‌وذ، لی‌است _ ای طزاح‌ی ه‌ج‌قب‌ز نهای کلوک‌زد ...
  • _ 1ذا م ای‌زی در گ‌ذر اس دی‌اس‌لاه‌یفلاصل اه _ ...
  • نمایش کامل مراجع