سیر تحول مناره از میل راهنما تا نماد شهری درشهرهای ایران اسلامی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 614

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICMRS01_552

تاریخ نمایه سازی: 8 آبان 1395

چکیده مقاله:

فرهنگ و تمدن هر نسلی نشات گرفته از آداب و سنن نیاکان و پیشینیان آن می باشد. پایه و اساس اجتماعی و فرهنگی واعتقادی هر ملتی ، ریشه در اعتقادات و مسائل فرهنگی و اجتمایی اجداد آن سرزمین دارد. مناره یکی از مهم ترین عناصر معماری است که برای راهنمائی و هدایت مسافران در بیابانها و یا در اول شهرها می ساختند و گاهی هم برای حد فاصل دو چیز به عنوان مرز از آن استفاده می کردند.در دوره اسلامی با الحاق به مساجد ،عنصری دعوتکننده ، نشان دهنده ی عروج و عضو مسلط بر کالبد شهر است که باعث شاخص کردن مسجد در بافت شهری می شود و در واقع هم نمادی بصری است و هم متذکری شنیداری و هم نمادی کالبدی از حرکت.مناره نام خود را از نار به معنی آتش گرفته است ،مناره یعنی جای نار(آتش) و در واقع محل نور و روشنایی بوده که گاه کلمه ی مأذنه و میل راهنما نیز به آن اطلاق شده است..مناره ها که عموما درشهرها و در کنار مساجد و مدارس مذهبی بناشده است.ساخت میل و مناره از قرن دوم هجری به بعد دوباره رونق می گیرد و در دورهی سلجوقی به اوج تکامل خود میرسد. در این پژوهش برای بررسی از دو جنبه ی عملکرد و فرم ابتدا به سابقه ی تاریخی و روند تحول مناره های ایران از دوره ی پیش از اسلام و بعد از اسلام را مورد بررسی پرداخته است. در این پژوهش، گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و روش تحقیق به صورت کتابخانه ای و توصیفی است.میل پیش از اینکه با منطق هندسی در جای خود یعنی بر دوش درگاه ها و تکیه گاه ها مسجد بنشیند در کنار ساختمان های معابد به عنوان یک راهنما کاربرد داشته است. این مسیر از زیگورات های ساده سومریان اغاز می شود و به تدریج در ادامه تکامل یافته و به صورت زیگورات های پیشرفته تر ایلام و بابل و در ادامه همین پیشرفت ها به مناره های شهر های ایران و مناره مساجد تبدیل شده.

نویسندگان

آرش رحیمی دیز

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سارا طاهرسیما

استادیار گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • فرنگ انندراج، ج6ص136 4 زیر نظر محمد دبیر سیاقی، تهران ...
  • ات نامه دهخدا ذیل کلمه مناره ...
  • کیانی، محمد یوسف، معماری ایران (دوره اسلامی)، انتشارات سمت، تهران ...
  • پیرنیا، محمدکریم، (1390) اشنایی با معماری اسلامی ایران، نشر سروش ...
  • اردلان، نادر، و بختیار لاله (1380)، حس و وحدت، سنت ...
  • طریحی، مجمع البحرین، ج 3، ماده نور، تحقیق سید احمد ...
  • مجله مسجد، شماره پانزدهم، مرداد و شهریور 1373، ص .51 ...
  • فرهنگ عمید، نالیف حسن عمید، سال 1389، چاپ اول، انتشارات ...
  • جلد اول جزوه دوم اثار ایران، تالیف پروفسور گدار، تجمهسید ...
  • معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان، اثر دونالد ویلبر، ترجمه ...
  • نورالدین علی بن احمد سمهودی، وفاء الوفای باخبار دارالمصطفوی، مطبعه ...
  • غیاث اللغات، فصل میم مع نون، ذیل ماده مناره ...
  • کورت فریشلر، امام حسین و ایران، ترجمه _ الله منصوری، ...
  • حیدری، محمد مهدی، جستاری در مناره، نشریه هنرهای زیبا، شماره ...
  • احمد ملکی، رحمان، پله های اسمان(نگاهی به ظاهر نمادین مناره ...
  • مصطفوی، محمد تقی، اقلیم پارس، انتشارات انجمن اثار علمی 1343 ...
  • گاردنر، هلن، هنر در گدر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، انتشارات ...
  • وزیری، علینقی، تاریخ عمومی هنرهای مصور، تهران، 1340 ...
  • بلاذری، فتوح البلدان، ‌ترجمه دکترآذرنوش، تهران، _ ش 1 364 ...
  • دلاداله، پیترو، سفرنامه دلاواله، ترجمه شعاع الدین شفا، ‌بنگاه ترجمه ...
  • بابائی عربی، الهام و پریسا، عملکرد معماری ...
  • نمایش کامل مراجع