شناخت و بررسی وضعیت تاریخ نگاری هنر دوره اسلامی در ایران با رویکرد ویژه به نقاشی و نگارگری

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 741

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICNAH01_016

تاریخ نمایه سازی: 13 شهریور 1396

چکیده مقاله:

دیریست در این سرزمین نیاکان ما نسل اندر نسل به هنرآفرینی پرداختهاند و یکی از غنیترین میراثهای هنری جهان را برای ما به یادگار گذاشتهاند که بخش اصلی هویت ایرانی را شکل میدهد. ایران همواره دستخوشغارتهای پیاپی قرار گرفته، اما هیچ یک از اقوام تاب مقاومت نیاورده و پس از چندی مجذوب فرهنگ کهن ایرانی گشتهاند. این وضعیت به ایرانیان کمک کرد با همه مشکلات در طول تاریخ هویت و فرهنگ خود را حفظ و احیا کنند. در این میان همواره کسانی بودهاند که قصد وارونهنمایی و تحریف این فرهنگ غنی و وابسته کردن آن به سرزمینهای دیگر را داشتهاند. خاورشناسان و تاریخنگاران بیگانه گاه مغرضانه و گاه به دلیل کجفهمی، تاریخ ایران را به گونهای غیر از آنچه که هست، نشان میدهند. در این راه رسالت اصلی بر دوش تاریخنگارانیست که همواره سعی در شناخت این گنجینه ارزشمند داشتهاند. هرچند در این مسیر دشوار با چالشهایی روبه روبودهاند. هدف از این مقاله علاوه بر پرداختن به وضعیت تاریخ نگاری ایران با تمرکز به نقاشی و نگارگری دوره اسلامی، بررسی مشکلات و موانعی که در این راستا وجود دارد، میباشد. این پژوهش بر مبنای هدف بنیادی و بر مبنای ماهیت و روش تاریخی میباشد. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و ابزار آن فیشبرداریست. جامعه پژوهش همهی کتابهایی است که به تاریخ هنر نقاشی یا نگارگری دوره اسلامی در ایران پرداختهاند و در دسترسپژوهشگر قرار دارند. روش نمونهگیری غیرتصادفی و هدفدار و تعداد نمونهها 8 نسخه است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کیفی میباشد. نتایج تحقیق نشان داد، مسایلی همچون برخورد سلیقهای، فقدان دادهها و اطلاعات، غیرقابل استناد بودن تاریخها و امضاها، عدم شرح و توضیح تصاویرو غرضورزی و کجفهمی مورخان بیگانه، مانع از حصول نتیجه مطلوب میگردد، که برای رفع آن میتوان به آثاری که مورخان هم عصر آثار به وجود آوردهاند رجوع کرد و از آنها کمک گرفت.

نویسندگان

الهام سیستانی

کارشناس ارشد پژوهش هنر، استاد دانشگاه فرهنگیان و مدرس هنر