باز خوانی مفهوم بدنهای بدون اندام دلوزی در سه اثر از ژان دو بوفه فضیلت راستین، بدن خانم ها، L Hourloupe
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,580
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICOCS02_087
تاریخ نمایه سازی: 8 تیر 1398
چکیده مقاله:
ژیل دلوز فیلسوف پسا ساختارگرا که آراء و اندیشه های وی تحت تاثیر نیچه پرورش یافت . در نگاه فلسفی دلوز بدنهای بدون اندام از جایگاه ویژه ای برخورداراست زیرا بر حسب این اندیشه دوری از مرکز و مرکزگریزی یکی از ارکان مهم پست مدرنیسم محسوب می شود . چیزی که در تفکر ریزوم گونه دلوز نیز به روشنی به آن اشاره شده است . دلوز سازمان مندی را همچون بدن بدون اندام یا بدن با اندام معین در نظر می گیرد و گریز از سازمان مندی در بدن را به بدن بدون اندام مرتبط می کند . هنرمندان بسیاری از اندیشه دلوز برای خلق آثار خود بهره برده اند، از فرانسیس بیکن که خودمسیر دهنده اندیشه دلوز بود این ما هستیم که احساس می کنیم که می شود دلوزی آثار دوفوبه را خوانش کرد . دست مایه این تفکر سبب بوجود آمدن سه اثر برجسته با عناوین فضیلت راستین، بدن خانم ها و L Hourloupe توسط ژان دو بوفه بود که می توان با بررسی و تحلیل این آثار به مفهوم بدن بدون اندام در اندیشه دلوز و نیز میزان تاثیر اندیشه دلوز بر خلق این سه اثر هنری توسط ژان دو بوفه پی برد
کلیدواژه ها:
نویسندگان
حسین اردلانی
استادیار گروه نقاشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان
رامک رهبر
دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی