سینمای کیارستمی و تفکر اندیشه
محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,910
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICOHACC01_388
تاریخ نمایه سازی: 14 آذر 1394
چکیده مقاله:
عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی با فیلم های خود به شهرتی بین المللی رسیده است. فیلم های او را راهی برای نقب زدن به فرهنگ پیچیده وکهن ایران می دانند. در این مقاله ابتدا به معرفی ویژگی های فرمی و زیباشناسی مشترک بین هنر سنتی ایران و فیلم های کیارستمی پرداخته شده است و سپس بازتاب طبیعت و واقع گرایانه که از مهم ترین عناصر آثار کیارستمی و هنر سنتی به شمار می رود، می پردازد. عناصر طبیعت به صورت نمادهای اسطوره ای جلوه یافته و حتی نام آثارشان با عناصر طبیعی گره خورده است. در این مقاله سعی شده تا با استفاده از نظریه نقد تخیلی گاستون باشلار، به ذهنیت هنرمند در برخورد با عناصر اولیه ی طبیعت اشاره شود و در رابطه با مفهوم واقعیت در سینمای کیارستمی از منظر فلسفه ی اسلامی ژیژک بررسی می شود.نتایج تحقیق حاکی از آن است که دیدگاه عارفانه حاکم بر این سینما پایه در عرفان شرقی دارد. عرفانی که طبیعت ستا و بدویگراست. بر پایه این بدویگرایی است که به زندگی انسانهایی که به پیرایههای تمدن آلوده نشدهاند، میپردازد. در این باور فطرت آدمی پاک است و هرچه تمدن دورتر باشد، این پاکی و شفافی بیشتر خود را نشان میدهد. دوستی،عشق، مرگ از موتیفهای اصلی فیلمهای کیارستمی هستند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
معصومه محمدپورسرای
دانشجوی کارشناسی ارشد
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :